Warmteontwikkeling.

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 54

Warmteontwikkeling.



Hallo allemaal,

ik heb een vraagje:

ik moet voor mijn school opzoeken beschrijven hoe het komt dat als ik bepaalde stoffen bij mekaar voeg dat het warmteontwikkeling geeft. Dus kan iemand van jullie mij misschien verder helpen met een duidelijke beschrijving of link naar een site over die warmteontwikkeling als ik bepaalde stoffen bij mekaar voeg dus, hoe dat komt.

Groetjes :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Warmteontwikkeling.

Dit kan twee oorzaken hebben: een chemische of een fysische (natuurkundige).

Als er een exotherme chemische reactie optreedt tussen de stoffen die je bij elkaar gooit dan komt er warmte vrij. Deze warmte ontstaat doordat het verbreken van de chemische bindingen minder energie kost dan dat het maken van de nieuwe chemische bindingen opleverd. Natuurlijk kan een chemische reactie ook energie kosten (endotherm) waardoor het mengsel afkoelt.

Bij het mengen of oplossen van stoffen kan ook warmte vrijkomen zonder dat er een chemische reactie aan te pas komt. Door het mengen rangschikken de Moleculen onderling zich op een andere manier dan in de afzonderlijke stoffen. Dit kan warmte opleveren, maar kan ook warmte kosten waardoor het mengsel afkoelt.

duidelijk zo?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Warmteontwikkeling.

Hallo Axel, welkom op Chemieforum.nl!

Wat je je als eerste moet bedenken, is dat warmte die vrijkomt een vorm van energie is. Als je twee stoffen bij elkaar doet en er ontstaat warmte, is er dus sprake van dat er energie vrijkomt. Als je dat onthoudt is het al makkelijker te begrijpen.

Om dat precies uit te leggen gaat erg ver, daar kan je in je eigen leerboeken waarschijnlijk veel meer over vinden.

Om je een beetje verder op weg te helpen:

Voor het breken van een chemische binding is energie nodig; hoeveel is afhankelijk van de soort binding.

Als er een chemische binding wordt gevormd, komt er juist weer energie vrij.

Stel nu dat er een reactie optreedt waarbij het minder energie kost om alle bindingen te breken dan het oplevert om alle nieuwe (andere soorten!) bindingen te vormen, hoe staat het dan met de energie die in het mengsel zit?

DrQuico was sneller... ik moet toch eens op sneltypcursus :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 54

Re: Warmteontwikkeling.

Hallo beste antwoorders,

Bedankt voor jullie informatie :oops: ik heb genoeg om er verder mee te kunnen,

thnx en mischien wel tot het volgende onderwerp

groetjes,kevin

Reageer