Hoogspanning en ammoniak

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Hoogspanning en ammoniak

Wat gebeurt er met ammoniak als het in (lage) concentraties door een elektrisch veld gaat? En wat als het condenseert op een elektrode?

Enkele ideëen:

- Het verandert niet

- Ammoniak lost op in condensaat aan een negatieve elektrode

- Ammoniak wordt geoxideerd

Met vriendelijke groet,

Anouk

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Hoogspanning en ammoniak

Hoi Anouk, welkom op Chemieforum.nl

Ik neem aan de je een (of twee) electroden in een oplossing van ammoniak steekt (NH3 (aq)) ?? Ammoniak door een electrisch veld is een beetje raar verwoord...

Ammonia (opgelost ammoniak) wordt geoxideerd:

NH3 + 3 OH- <=> _N2 + 3 H2O + 3 e-

Water wordt in basisch milieu gereduceerd:

2 H2O + 2 e- <=> 2 OH- + H2

Dus:

2 NH3 => _N2 + 3 H2

Je zou dus waterstofbelletjes moeten zien aan de electrode!

Berichten: 2

Re: Hoogspanning en ammoniak

Ik bedoel ammoniak (gas) wat samen met rookgassen door een elektrostatisch filter gaat.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Hoogspanning en ammoniak

:oops: Dat is toch wel heel iets anders...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Hoogspanning en ammoniak

Ammonia (opgelost ammoniak) wordt geoxideerd:

NH3 + 3 OH- <=> _N2 + 3 H2O + 3 e-


In water zal ammonia niet geoxideerd worden aan de electrode. Water zal zelf eerder geoxideerd raken. (2 H2O -> O2 + 4 H+ + 4 e-)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Hoogspanning en ammoniak

- Het verandert niet

- Ammoniak lost op in condensaat aan een negatieve elektrode

- Ammoniak wordt geoxideerd


Afhankelijk van de temperatuur, druk, electrodemateriaal en samenstelling van de andere gassen is eigenlijk alles mogelijk.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Hoogspanning en ammoniak

Nah, dat hangt toch zeker van de spanning af ?? Het verhaal komt ergens van internet hoor (bron ben ik kwijt), maar als je negatieve spanning inplaats van positief gebruikt (of andersom) dan moet dat toch zeker kunnen ??? (Of wordt ik nou gek ??)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Hoogspanning en ammoniak

@ Jorim

water is makkelijker te oxideren tot zuurstof dan ammonia tot stikstof. Electrolyse van een waterige ammoniakoplossing zal dus H2 aan de ene en O2 aan de andere electrode vormen. Ook bij hele hoge potentiaalverschillen zal de vorming van N2 marginaal zijn.

Berichten: 159

Re: Hoogspanning en ammoniak

Het gaat hier om gasvormig ammoniak. Aangezien gassen geen electriciteit geleiden (dan spreekt men immers van plasma), zal er zeer waarschijnlijk geen redoxreactie plaatsvinden.

Ammoniak is een dipool, waardoor het zich in een electrisch veld met de negatief gepolariseerde kant naar de positieve electrode richt, en de positief gepolariseerde kant naar de negatieve electrode.

In een homogeen electrisch veld, zoals dit in een plaatcondensator heerst, zal er dan verder niet veel gebeuren, omdat positieve en negatieve electrode dezelfde kracht op het molecuul uitoefenen. Dit is anders als een electrode puntvormig is. In dat geval is het electrische veld niet meer homogeen en zal de electrische fluxdichtheid in de richting van de puntlading toenemen. In normale mensentaal wil dat zeggen dat ladingen sterker worden aangetrokken. Omdat in dit geval bijvoorbeeld de positieve kant van het molecuul in de richting van een negatief geladen puntlading staat, zal deze kant sterker door de negatieve electrode aangetrokken worden dan de negatief gepolariseerde kant door de positieve electrode. In dit verhaal kan positief en negatief net zo goed verwisseld worden.

Hierdoor zal het molecuul in de richting van de puntlading vliegen en daar in het condensaat oplossen.

Dit werkt ook als beide electroden puntladingen zijn of als het molecuul zich aan de rand van een plaatcondensator bevindt. Het molecuul zal dan in de richting van die electrode getrokken worden, die het dichtst bij is. De voorwaarde hiervoor is dus dat het electrische veld niet homogeen is.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Hoogspanning en ammoniak

DrQuico schreef: @ Jorim

water is makkelijker te oxideren tot zuurstof dan ammonia tot stikstof. Electrolyse van een waterige ammoniakoplossing zal dus H2 aan de ene en O2 aan de andere electrode vormen. Ook bij hele hoge potentiaalverschillen zal de vorming van N2 marginaal zijn.
Daar kon ik dus even geen getalletjes over vinden, maar ja gelukkig gaat het ook over iets anders:
Ik bedoel ammoniak (gas) wat samen met rookgassen door een elektrostatisch filter gaat.

Reageer