Styreen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

Styreen

Wij zijn twee 6 VWO scholieren en doen ons profielwerkstuk over luchtbehandeling van Styreen. We willen ook een practicum doen met Styreen en zijn opzoek naar een goed practicum om styreen zelf te maken.

En een ander practicum waarin we een oplossing/ gasmengel van Styreen willen zuiveren.

Kunnen jullie ons aan een paar goede proeven helpen die we zelf op school kunnen uitvoeren?

Alvast Bedankt :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Styreen

Styreen kan in het lab simpel worden gemaakt door 2-fenylethanol te verwarmen in de aanwezigheid van NaOH of KOH.

C6H5CH2CH2OH (oiv NaOH) -> C6H5CH=CH2 + H2O

Water en vervolgens styreen kunnen uit het reactiemengsel worden gedestilleerd. Vang de styreen op in een kolfje met een beetje hydroquinon om polymerisatie van je styreen tegen te gaan.

Dit is dan het maken en het zuiveren van styreen in één proef. Je kunt je styreen vervolgens ook nog polymeriseren als extra practicum.

Berichten: 485

Re: Styreen

Styreen stinkt! In medemblik zitten een aantal bedrijven die er mee werken. :oops:

Ik had styreen als vloeistof in de kast staan, maar na enige tijd polymeriseert het uit zichzelf :P . Vraag eens of je een bezoek mag brengen aan een polyesterbedrijf. Het is altijd leuk om toepassingen van je stof te kunnen geven.

Berichten: 8

Re: Styreen

iedereen die dit bericht gelezen hefft bedankt voor de moeite, maar vooral zij die een reactie hebben geplaatst BEDANKT!!. Zo als ik het nu heb gelezen kunnen wij weer verder met ons werkstuk dank jullie wel :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Styreen

Laat even weten hoe het gegaan is!

Succes!!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 8

Re: Styreen

ik heb nog een paar vraagjes over dat practicum, kan iemand me vertellen hoeveel van elke stof we ongeveer nodig hebben. en wat concentraties zijn van de reagerende stoffen??? (scholen zijn nog al moeilijk met alles bestellen en leerlingen zelfstandig wat laten doen basen, zuren, voortvluchtige stoffenn enzovoorts)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Styreen

NaOH en fenylethanol worden gebruikt in de molverhouding 1:1. Er wordt geen oplosmiddel gebruikt dus de concentraties doen er niet zoveel toe.

De schaal waarop je de reactie uit wil voeren moet je maar overleggen met je leraar. Eigenlijk had hij/zij je met het bovenstaande ook wel kunnen helpen.

Reageer