De beste geleider?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 2

De beste geleider?

Goede dag

Allereerst mijn complimenen voor dit mooie forum.

Ik heb een vraag maar ik kan er nergens informatie over vinden.

Wat is nou de betere stroomgeleider. Koper of zilver of goud. En waarom?

En eigenlijk bedoel ik voor de audio in de auto.

Alvast bedankt Ruud

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: De beste geleider?

Welkom op Chemieforum.nl en bedankt voor de complimenten!

Zilver heeft bij 25 °C de kleinste weerstand oftewel de beste geleidbaarheid. Daarna volgt koper en vervolgens pas goud.

Zilver geleidt het beste (16·10-9 Ohm/meter)

Gevolgt door koper (17·10-9 Ohm/meter)

Gevolgt door goud (22·10-9 Ohm/meter)

Waarom ??? Ik heb geen idee! Als ik het periodiek systeem bekijk zie ik geen logica waarom zilver beter geleid dan koper, maar er is vast wel iemand anders die je dat kan vertellen.

Berichten: 2

Re: De beste geleider?

Alvast bedankt. :oops: :P

Groeten Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: De beste geleider?

Er is wel een duidelijke relatie met de eerste ionisatie-energie van de elementen (dus de energie die nodig is om van het ongeladen atoom een electron af te halen):

Zilver: 731,0 kJ mol-1

Koper: 745,5 kJ mol-1

Goud: 890,1 kJ mol-1

Bron: ChemSoc.

Dat lijkt me ook wel gerelateerd aan de electrische weerstand: een hogere energie geeft aan dat het electron sterker wordt vastgehouden; dan zou je ook een hogere electrische weerstand verwachten.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 159

Re: De beste geleider?

Als je audiostekkers wilt nemen, kun je het beste goud nemen (ondanks de slechtere geleidbaarheid). Koper en in mindere mate ook zilver oxideren na verloop van tijd, waardoor er een niet-geleidend laagje over het metaal komt en het contact verslechtert. Goud oxideert helemaal niet aan de lucht (denk aan het beeld van Toetanchamon dat na duizenden jaren nog glanst), en zal altijd een goed geleidend oppervlakte hebben. Hierdoor is altijd een goed contact gewaarborgd. Voor kabels kun je het beste koper pakken, omdat het anders waanzinnig duur wordt. Om de weerstand hiervan te verlagen kun je eventueel dikkere kabels pekken.

Kleine aanmerking: Wat Jorim heeft opgeschreven is de soortelijke weerstand, wat het omgekeerde is van de soortelijke geleidbaarheid. De eenhied van de soortelijke weerstand is Ω·m en niet Ω/m.

Berichten: 198

Re: De beste geleider?

niet dat ik iets weet van auto-audio-dinges,

maar is goud en zilver niet een beetje duur om je radio mee te bedraden ?

met gewoon koper heb ik redelijk resultaat hoor :oops:

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: De beste geleider?

Kleine aanmerking: Wat Jorim heeft opgeschreven is de soortelijke weerstand, wat het omgekeerde is van de soortelijke geleidbaarheid. De eenhied van de soortelijke weerstand is Ω·m en niet Ω/m.
Jep, daar heb je gelijk in, dat krijg je met even snel antwoorden.

Natuurlijk is goud een beetje duur om je auto mee te bedraden, maar een gouden coating (om het zo maar even te noemen) op de 'contactpunten' werkt ook zeer goed. Dat heb ik ok op mijn polarograaf en werkt fijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: De beste geleider?

Op het risico af dat ik door echte audiofielen wordt afgestraft (geen grote kans op een chemieforum) wil ik toch opmerken dat de interconnects in mijn huis-audio installatie wel van massief zilverdraad zijn, net als overigens een aantal kritische plaatsen in de versterker.

Iedere elektronicus kan je haarfijn voorrekenen dat het niets uitmaakt bij dat soort lage stromen, maar het verschil (blind getest) is daarenbuiten verbluffend.....

Berichten: 19

Re: De beste geleider?

das leuk, want bij ons zit er mooi weer goud op de contactpunten :oops:

nouwja, mn vader dan ^^ de audiofreak heeft overal een goudlaagje zitten

Berichten: 311

Re: De beste geleider?

Dat lijkt me ook wel gerelateerd aan de electrische weerstand: een hogere energie geeft aan dat het electron sterker wordt vastgehouden; dan zou je ook een hogere electrische weerstand verwachten.
Dat is niet helemaal waar. In een metaal ontstaat er een zogenaamde elektronenwolk, of vrije elektronen. Om deze elektronen te laten geleiden moet er een gat of 'bandgap' overwonnen wonnen van de valentieband naar de geleidingsband. Dit heeft niks met ionisatie-energieen te maken, maar met thermische exitatie evenredig met de constante van Boltzmann en de temperatuur.

exitatie elektron ≈ k*T.

Elektron naar geleidingsband als: Bandgap ≤ k*T

Berichten: 159

Re: De beste geleider?

Dat lijkt me ook wel gerelateerd aan de electrische weerstand: een hogere energie geeft aan dat het electron sterker wordt vastgehouden; dan zou je ook een hogere electrische weerstand verwachten.
Dat is niet helemaal waar. In een metaal ontstaat er een zogenaamde elektronenwolk, of vrije elektronen. Om deze elektronen te laten geleiden moet er een gat of 'bandgap' overwonnen wonnen van de valentieband naar de geleidingsband. Dit heeft niks met ionisatie-energieen te maken, maar met thermische exitatie evenredig met de constante van Boltzmann en de temperatuur.

exitatie elektron ≈ k*T.

Elektron naar geleidingsband als: Bandgap ≤ k*T
Dit geldt alleen voor halfgeleiders zoals silicium en germanium. Daar neemt de geleidbaarheid ook met stijgende temperatuur toe. Bij metalen overlappen valentieband en geleidingsband elkaar, waardoor hier geen bandgap aanwezig is. De geleidbaarheid van metalen is hierdoor vele malen groter dan die van halfgeleiders. Bovendien neemt de geleidbaarheid van metalen met stijgende temperatuur af.

Waar die geleidbaarheid in metalen precies van afhangt, weet ik ook niet.

Berichten: 311

Re: De beste geleider?

Sorry, klopt. Dat is alleen voor halfgeleiders.

Berichten: 1

Re: De beste geleider?

Hmm, ik ben nieuw hier, waar google al niet goed voor is. ;-)

Maar waar ik dan eigenlijk *wel* nieuwsgierig naar ben is hoe koper zich gedraagt onder invloed van temparatuur.

Voorbeeld, er loopt 90 Ampere door een 1.5 mm kwadraad koperdraad bij 0,6 volt.

Hoeveel is de temparatuurstijging?

En wat is de invloed op de spanningsval?

De stroom is dus constant.

Wat is dus de temparatuurcoefficient van koper?

Ik ben een voeding aan het bouwen van 90 Ampere bij 13.2 volt, vandaar.

En die weerstand moet de stroomberenzing activeren.

Berichten: 266

Re: De beste geleider?

Waar ge bij warmte in elektrische leidingen ook rekening mee moet houden is de dikte van uw isolatiemantel. Naast elektische islolatie wordt deze ook gebruikt om uw elektrische draad vreemd genoeg af te koelen.

rc = kisolatie / hu

als rc (kritische isolatiestraal, straal van draad + isolatie) kleiner dan rdraad , dan is de warmtestroom kleiner dan zonder isolatie

h = warmteoverdachtscoefficient natuurlijke convectie ~3a50 W/m2K

k = warmtegeleidingscoefficient isolatiemantel ~0.35W/mK )

verder is de weerstand afhankelijk van de temperatuur volgens

ρT= ρ0 (1+α(T-T0))

ρ(koper)= 1.68 10-8 Ω.m

α(koper)= 0.0068 C-1

Ik wil wel een ruwe berekening geven als je de dikte van de isolatie geeft en de straal van de koperdraad (1.5mm kwadraat is de straal dan 1.5mm of (0.0015m)2 ben niet zo goed thuis in die terminologie)

Berichten: 2.746

Re: De beste geleider?

R1=R2(1+α*(T2-T1)

dat is om de verandering van de weerstand weer te geven naarmate je een tijdje een bepaalde stroom door je draad stuurt

en om de weerstand van een draad te bereken gebruik je best de wet van pouillet

R=lengte draad * soortelijke geleiding van de stof( dus van zilver, goud of koper)

en dit alles gedeeld door de doorsnede van de draad (=diameter*л)

en om alles een beetje om te vormen gebruik je natuurlijk de wet van ohm

R=U/I

weerstand=spanning/stroomsterkte

en een beetje spelen met de formules en dan kom je er wel

dit is allemaal pure fysica

Beryllium: in het symbolenmenu vind je alle tekens van het Griekse alfabet.

Reageer