Warmte oplaadbaar "hart"

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 96

Warmte oplaadbaar "hart"

Ik heb een paar jaar geleden met valentijn van het een reclamebureau een "warm hart" gekregen. Het is een zakje gevuld met een (of meerdere) stoffen. Die als ze zijn "opgeladen" vloeibaar (ongeveer net zo dik als vla/pudding) is. Maar als je in het midden op een "startmembraam" drukt, een stukje metaal dat ongeveer deze vorm heeft (, en nadat je hebt ingeklikt precies andersom zit, ) dus. Op dat moment wordt het hele hart warm en begint de stof te stollen. Je kan het hart daarna weer opladen door het 10 minuten in kokend water te leggen waarna het in het begin even vloeibaar als water is, en daarna als het afkoeld steeds dikker word. Als het zakje "uitgewerkt" is, is er binnenin het zakje een harde makkelijk breekbare stof stof gevormd...

Weet iemand welke stoffen hierin zitten en hoe het werkt?

Berichten: 47

Re: Warmte oplaadbaar "hart"

Ja dat weet ik.

In het zakje zit een oplossing van natriumacetaat in water, welke bij kamertemperatuur oververzadigd is. Dus er zit meer natriumacetaat in het water, dan eigenlijk mogelijk is. Alleen de stof kan niet zomaar uitkristalliseren, daar heeft het eerst een entkristal, onevenheid, of schokgolf voor nodig.

Op het moment dat jij op het metalen plaatje drukt, ontstaat er een schokgolf. Deze golf start de kristallisatie. En nu is het voordeel van natriumacetaat, dat deze uitkristallisatie een exotherme reactie is. Er komt dus warmte vrij.

Op een gegeven moment is het natriumacetaat volledig uitgekristalliseerd, en komt er geen warmte meer vrij.

Bij een temperatuur van 100 graden celsius kan er veel meer van de stof oplossen dan bij kamertemperatuur. (Denk aan suiker in thee) Dus als je het verwarmt, gaat de stof weer oplossen.Koel je het daarna weer af, zal het weer niet zomaar gaan uitkristalliseren, en begint het verhaal weer opnieuw.

Berichten: 198

Re: Warmte oplaadbaar "hart"

:P je vraagt je toch af en toe af hoe ze zoiets verzinnen he?

wie komt er nu op zo'n idee.

achteraf gezien snapje het, maar wie denkt er nu " oh leuk effect heeft dat, daar kan ik hartjes mee maken " :oops:

Berichten: 311

Re: Warmte oplaadbaar "hart"

Dat hebben wij een keer als relatiegeschenk van DSM gekregen. Misschien is DSM op het idee gekomen?

Berichten: 96

Re: Warmte oplaadbaar "hart"

Is voor deze reactie een reactieschema te maken?

edit:

Er staat op het hart dat deze actie tot 3000 keer herhaalt kan worden... Maar ik snap niet helemaal hoe het zou kunnen dat dit niet meer zou kunnen werken. Alle atomen/muleculen blijven toch aanwezig?

Reageer