Electrolyse van zoutzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Electrolyse van zoutzuur

Hallo,

Ik ben bezig met een opdracht voor scheikunde. We zijn bezig met electrolyse van zoutzuur.

Wat is hierbij de reductor en wat de oxidator. We komen niet uit deze reactie vergelijking.

Bedankt.

:oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Electrolyse van zoutzuur

Het cation is H+ en het anion is Cl-

4HCl + O2 → 2H2O + 2Cl2

+ pool : 2Cl- → Cl2 + 2e-

- pool : 2 H2O + 2 e- → 2OH- + H2

Ik zou maar oppassen met deze opstelling Chloorgas is een zeer giftig gas. Doe maar een goede risco analyse en kijk naar de MAC waarde van chloorgas.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Electrolyse van zoutzuur

biochemiefreak schreef:

4HCl + O2 → 2H2O + 2Cl2
Waar haal je die reactievergelijking dan ineens vandaan?

oxideren van HCl? Ik zie de H2 niet meer?

Dat is niet wat er gebeurd denk ik...

Verders sluit ik me aan bij de waarschuwingen! pas op met chloorgas, en zeker de combi met waterstofgas.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Electrolyse van zoutzuur

Het reageert met zuurstof tot water maar het zou ook kunnen dat er gewoon H2 ontstaat. :oops:

dan krijg je de reactie

2H+ + 2e- → H2

MvG Ron

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Electrolyse van zoutzuur

Echtepino schreef:Waar haal je die reactievergelijking dan ineens vandaan?

oxideren van HCl? Ik zie de H2 niet meer?

Dat is niet wat er gebeurd denk ik...
Ron die haalt oxidatie en electrolyse een beetje door elkaar (volgens mij) je krijgt toch een klein beetje andere reacties, namelijk:

Electrolyse van HCl(aq)

Anode: 2 Cl- => Cl2 (g) + 2 e-

Kathode: 2 H+ + 2 e- => H2 (g)

Totaal: 2 H+ + 2Cl- => H2 (g) + Cl2 (g)

En hierna volgt een nogal explosieve reactie van waterstofgas en chloorgas tot zoutzuur, maar dat wist je al :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Electrolyse van zoutzuur

biochemiefreak schreef: Het reageert met zuurstof tot water maar het zou ook kunnen dat er gewoon H2 ontstaat. :oops:

dan krijg je de reactie

2H+ + 2e- → H2

MvG Ron
Inderdaad dat laatste klopt...

Aan de kathode krijg je een reactie van positieve waterstofionen tot waterstofgas en aan de anode negatieve chloorionen tot chloorgas.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Electrolyse van zoutzuur

Ja het is ook zo simpel eigenlijk :oops: Doe weer moeilijk met oxidatie maar dat is helemaal niet van toepassing. Ik heb trouwens NaCl geelectrolyseerd dat kan ook link zijn met chloorgas en waterstof. :P

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Electrolyse van zoutzuur

Ik heb trouwens NaCl geelectrolyseerd dat kan ook link zijn met chloorgas en waterstof.
Dit is bij Akzo de geëigende manier om natronloog en chloor te maken. Chloorgas en waterstof moet je, naast de al genoemde giftigheid van de eerstgenoemde, ook niet bij elkaar brengen. Dat mengsel is een minder bekende vorm van knalgas met een nogal bijtende stof (HCl) als reactieproduct...

En dan zijn we weer rond....

Berichten: 7

Re: Electrolyse van zoutzuur

BEDANKT JONGES!! Ja, ik zie het , het is niet zo moeilijk.

Binnenkort moek nog ff wat weten.

Mzzl Tomzel

Reageer