permethrine vs. deltamethrine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

permethrine vs. deltamethrine

Wij zijn momenteel aan het verbouwen en hebben een vrij grote hoeveelheid houtwormverdelger nodig. Je weet wel om alle balken, vloeren, dakgeraamte, ... mee in te spuiten.

Die producten zijn echter vrij duur. Aan de courante prijzen zal ik al gauw voor 400-500 Euro product nodig hebben.

Ik heb nu een product gevonden dat de helft goedkoper is op basis van deltamethrine in plaats van het duurdere product op basis van permethrine.

Het goedkopere product op basis van deltamethrine bevat 0.013% deltamethrine.

Het duurdere bevat 0.2% permethrine.

De gebruiksaanwijzing voor beide is identiek, dus zelfde hoeveelheid voor zelfde oppervlak.

Aan alle biochemisten; is deltamethrine zoveel verschillend en efficiënter dan permethrine voor de verdelging van houtwormen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: permethrine vs. deltamethrine

Geen biochemicus, maar ja... :oops:

Ik heb het volgende op deze website gevonden.

Er is voor dezelfde effectiviteit 10x zoveel permethrine als deltamethrine nodig. Van belang is dat wanneer de beestjes airborne zijn (er zijn houtwormkevers aanwezig), deltamethrine niet goed werkt, maar permethrine wel.

Op een

andere website vond ik dat de acceptabele dagelijkse inname van deltamethrine 10 μg/kg lichaamsgewicht is terwijl dat voor permethrine 50 μg/kg lichaamsgewicht is.

Deltamethrine is dus 10x zo effectief en 5x zo toxisch als permethrine.

Dat is tenminste wat deze websites beweren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: permethrine vs. deltamethrine

Is het niet zo dat die beestjes allemaal rond april torretjes worden? Dus in dit seizoen zou het voor de effectiviteit niet uitmaken.

Berichten: 25

Re: permethrine vs. deltamethrine

Is het OK als ik de behandeling tegen houtwormen eind april uitvoer?

De links van Dr.Quico bevestigen alvast dat die deltamethrine veel efficiënter is dan permethrine (bij dezelfde gebruiksconcentraties).

Bedankt! Dat gaat mij enige eurootjes besparen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: permethrine vs. deltamethrine

patrick schreef: Is het OK als ik de behandeling tegen houtwormen eind april uitvoer?

De links van Dr.Quico bevestigen alvast dat die deltamethrine veel efficiënter is dan permethrine (bij dezelfde gebruiksconcentraties).

Bedankt! Dat gaat mij enige eurootjes besparen.
Ik zou het dus juist niet in de buurt van april doen, want de vliegende torren zijn dus niet vatbaar. Maar dat moet je even nazoeken, want ik herinner me slechts een gerucht.

En die deltamethrine is wel veel efficienter bij dezelfde concentratie, maar daarom wordt ie ook in veel lagere concentratie geleverd; de effectiviteit van de twee producten is dus vergelijkbaar.

Reageer