Fluorescentie/rooster

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 100

Fluorescentie/rooster

2 vragen.

Is resonatie Fluorescentie niet precies hetzelfde als AES alleen wordt een atoom bij AES aangeslagen door een andere energiebron (een vlam bijv.). Want bij resonantie vind helemaal geen internal conversion plaatst ofiets het is gewoon absoberen en dezelfde golflengte uitstralen. of zijn er nog meer grote verschillen tussen deze technieken?

Ik snap het principe niet helemaal van een rooster. Ik snap dat er een bundel opvalt en dat die onder een bepaalde hoek reflecteerd, maar hoe selecteerd een rooster nou precies de gewenste golflengte?

bij voorbaad dank,

F
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Fluorescentie/rooster

Niet zo handig dat je twee vragen in een bericht zet. Van het eerste heb ik geen verstand.

Een rooster selecteert niet en reflecteert niet. Wat er gebeurt is dat naast de doorgaande witte lichtbundel die op een rooster valt, het licht ook gediffracteerd wordt. Een gedeelte van het licht komt er dus onder een andere hoek uit dan het erin valt. En de grap is dat, door de regels van de diffractie, elke golflengte er onder een andere hoek uitkomt.

PS: probeer wat minder schrijffouten te maken. Het is moeilijk te lezen zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Fluorescentie/rooster

Hoi Felix, welkom op Chemieforum.nl!

Ik denk dat je een paar termen door elkaar haalt. "Resonantie-fluorescentie" is iets dat ik niet ken; fluorescentie is per definitie een resonant proces, wat wil zeggen dat er een electron in een andere baan terecht komt. Internal conversion vindt eigenlijk altijd plaats bij fluorescentie.

Ik denk wel dat het belangrijk is om in te zien dat fluorescentie de term is voor een proces dat normaal gesproken alleen in moleculen plaatsvindt, en niet op atomair niveau; in zekere zin zou je AES een vorm "atomaire fluorescentie" kunnen noemen in de zin dat het emissie van een foton is door het aanslaan van electronen. In die zin is het bij AES dan ook zo dat er géén internal conversion kan plaatsvinden (per definitie).

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen; als je dingen niet begrijpt: vraag gerust verder!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 100

Re: Fluorescentie/rooster

resonantie-fluorescentie is dat een aangeslagen atoom dezelfde golflengte emmiteerd als dat hij absorbeerd (dus zonder strokes shift "energie verlies" door bijv vibratierelaxatie)

ik bedoelde dus dat resonantie fluorescentie eigenlijk hetzelfde principe is als AES alleen worden de atomen hier op een andere manier aangeslagen..

ieder geval bedankt :D
Heeft god het brein geschapen, of het brein god ?

Reageer