Bepaling hardheid water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Bepaling hardheid water

Hallo,

We moeten water van spa blauw zien te onderscheiden. De hardheid van gewoon water is hoger dan spa Blauw.

je kunt die aantonen met een zeepoplossing. Als je bijv. 1 mL zeepoplossing erbij doet, blijft bij de een het schuim staan en bij de ander niet.

Stel : A gaat niet schuimen --> B gaat wel schuimen

Wat is dan spa Blauw.....en wat gewoon kraanwater?

Merci!

Tomzel

p.s ( weet iemand de hardheid van spa Blauw )

Beryllium: vraag verplaatst naar Algemene Vragen; is volgens mij geen Biotechnologie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Bepaling hardheid water

Volgens mij kun je deze vragen gemakkelijk beantwoorden als je nadenkt over:

Wat voor ionen zijn 'verantwoordelijk' voor de hardheid van water

Wat doen deze ionen met zeep (stearaat) en wat voor gevolgen heeft dit voor de mate van schuimvorming.

De hardheid van spa blauw kun je afleiden van de informatie op het etiket (welke zouten zitten er in spa en hoeveel)

Berichten: 7

Re: Bepaling hardheid water

Ja, normaal zou je denken dat de zeep een neerslag vormt met calciumionen in het water. Dus dat het bij kraanwater eerder gaan schuimen

Maar omdat het verschil in onze klas zo groot is, wil ik het nu zeker weten.

Is dit waar?

Tomzel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bepaling hardheid water

Nee, als de zeep opraakt door aan de Calcium-ionen te binden, is er niets meer over om te schuimen.

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Bepaling hardheid water

Samenstelling van spa blauw staat op het etiket, dus ook de concentraties. Met behulp van de definitie van hardheid, kan je die dan vrij eenvoudig bepalen lijkt me...

Berichten: 184

Re: Bepaling hardheid water

De gegevens die op diverse flessen bronwater staan zijn een momentopname, soms staat er een datum erbij geplaatst. Wat het gehalte aan stoffen op het moment van botteling is staat dus niet op het etiket. Echter dit gehalte zal wel in de buurt liggen van de gegevens op het etiket.

Berichten: 205

Re: Bepaling hardheid water

Mij is getracht te leren dat: hoe harder het water is hoe MINDER het gaat schuimen.

maar gewoon ff op het etiket kijken is natuurlijk ook wel zo makkelijk :D

SUC6 er mee

Berichten: 198

Re: Bepaling hardheid water

uiteraard want: hoe meer Ca, hoe meer zeep (met COONa-kop) zich met Ca gaat bezighouden i.p.v. te schuimen.

hardheid hoger -> meer Ca -> minder schuim

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bepaling hardheid water

groentje schreef: Mij is getracht te leren dat: hoe harder het water is hoe MINDER het gaat schuimen.
Is dat niet hetzelfde als wat ik een week eerder schreef?

Berichten: 198

Re: Bepaling hardheid water

simpel gezegd : ja

daarom zette ik die (erg) kleine samenvatting er ff bij :D

Berichten: 205

Re: Bepaling hardheid water

Strontium schreef: ja, simpel gezegd
:D

Jorim: Het spammen met onzinnige berichten, zoals alleen een link, smilie of reclame, is niet toegestaan. Plaats alleen opmerkingen als je echt iets toe te voegen hebt!

Berichten: 2.399

Re: Bepaling hardheid water

Hardheid is afhankelijk van 2 ionen zowel de Calcium- als magnesium ionen volgens mij

Berichten: 22

Re: Bepaling hardheid water

Misschien kan je het ook zo aantonen:

H2O geleidt nauwlijks (elektrisch) tov spa blauw dat enorm goed geleidt...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Bepaling hardheid water

Dr. Thrax schreef: Misschien kan je het ook zo aantonen:

H2O geleidt nauwlijks (elektrisch) tov spa blauw dat enorm goed geleidt...
Let op de actualiteit voordat je een heel oud onderwerp weer oprakelt.

Natuurlijk kan dit op andere manieren, maar de opdracht was duidelijk om het aan de hand van de hardheid te bepalen.

Mijn interesse heb je gewekt: wat in spa blauw geleidt de stroom dan zoveel beter dan de calcium en magnesiumzouten in hard water? De geleiding van water kan door bijvoorbeeld H+ sterk worden beïnvloed maar ook door er even met je vinger in te roeren. Ik zou die geleidingsmeting niet zo vertrouwen!

Reageer