[Onderwijs] Bieb vs. internet

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 311

[Onderwijs] Bieb vs. internet

Steeds vaker moeten wij verwijzen met "kijk eens op www.google.nl "


Wat is er met de bibliotheek van scholen gebeurd? Daar is toch ook veel informatie? Laat ze daar eerst eens kijken.

Berichten: 1.153

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

ik weet van mijn "oude" middelbare school dat de bibliotheek is verdwenen en er nu een media-theek is...oftwel een on-line bibliotheek.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

Ik persoonlijk vind het vinden van informatie via internet veel makkelijker en sneller als in een boek die je dan eerst nog moet opzoeken in de boekenkast.

Mediatheek hebben wij ook op de hoge school drenthe.

Paar Pc's met veel literatuur zoals boeken en tijdschriften en zelfs nog wat videobanden.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

Ik persoonlijk vind het vinden van informatie via internet veel makkelijker en sneller als in een boek die je dan eerst nog moet opzoeken in de boekenkast.
Dat is soms wel zo, maar de informatie die op internet rondzwerft is niet altijd volledig betrouwbaar. Eerlijk gezegd vind ik het erg vreemd dat scholieren bepaalde synthesevoorschriften via chemieforum willen verkrijgen, terwijl voorschriften voor het type (organisch chemische) reacties die ze uit willen voeren veel sneller te vinden zijn in een standaardwerk als "Vogel - practical organic chemistry". Wanneer er van scholieren verwacht wordt dat ze zelfstandig experimenten kunnen opzetten voor hun profielwerkstuk dan moet de school ook zorgen voor de aanwezigheid van de juiste literatuur.

Hiernaast moet je bij het zoeken op internet een heleboel bagger wegfilteren uit je zoekresultaten. Als ik het reactie mechanisme van bijvoorbeeld een Michael additie wil opzoeken dan ben ik sneller met mijn boek(en) dan met internet. Het lijkt mij zeker niet de bedoeling dat de komende generaties enkel nog informatie van internet kunnen plukken zonder in staat te zijn andere bronnen te raadplegen.

De opmerking: "ik heb gezocht op internet/google, maar ik kan er echt niks over vinden" vind ik soms nogal storend bij triviale vragen. Je kunt natuurlijk ook een keertje naar de bieb fietsen, tenminste dat deed ik op de middelbare school voor een werkstuk.

Berichten: 96

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

Je kunt natuurlijk ook een keertje naar de bieb fietsen, tenminste dat deed ik op de middelbare school voor een werkstuk.
De bieb? huh? Wasdah? :cry:

Bij ons in de bieb hebben ze geeneens echt gerichte scheikundige boeken. En ook is het ook niet echt effectief om voor elke vraag ff naar de bieb te fietsen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

Het scheelt natuurlijk dat ik al wat boeken thuis heb staan :D

Je moet natuurlijk niet voor elke vraag naar de bieb fietsen, maar als je dan toch met een werkstuk bezig bent kun je daar toch wel wat moeite in steken.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

Gesplitste discussie, die NIET over bibliotheek versus internet ging :D die topic vindt je hier.

Berichten: 205

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

joepiedepoepie schreef:
Steeds vaker moeten wij verwijzen met "kijk eens op www.google.nl "
Wat is er met de bibliotheek van scholen gebeurd? Daar is toch ook veel informatie? Laat ze daar eerst eens kijken.
de bibliotheek van onze school is zo klein dat je er vrijwel geen info kan vinden, en als je het dan aan zoiemand vraag die daar werkt hoe je aan die info kan komen zeggen ze meestal "daar heb je toch internet voor"

daarbij komt nog dat info zoeken op het internet veel sneller gaat (zolang je maar de juiste zoek termen gebruikt)

het zal niet lang meer duren of er komt een bibiotheek on-line (dat was laatst op het nieuws)

Berichten: 198

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

... en geef toe, wat ik er simpeler

optie 1:

ik kleed me helemaal warm aan, neem mijn fiets, rij door de koude en de regen naar de bib waar ik eerst in duffe (en gigantische) fishe-kasten moet zoeken naar de weinige boeken die ze er hebben en die dan helemaal uitpluizen of hetgeen ik nu net wil weten er in staat

optie 2: ik zet me met mijn veel te luie achterste achter mijn computertje en kan op google in no-time tussen een alle wereldwijd verspreide informatie gericht zoeken wat ik hebben moet.

een bib is heel goed ... om lees-boeken te halen, geen informative literatuur.

Berichten: 30

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

Er wordt trouwens toch altijd gezegd dat scheikundigen lui zijn dus waarom zouden we onze naam dan geen eer aandoen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

Er wordt trouwens toch altijd gezegd dat scheikundigen lui zijn dus waarom zouden we onze naam dan geen eer aandoen
scheikundige misschien maar medische analisten of wetenschappers op dit gebied niet :D Er wordt wel degelijk hard gewerkt.

Ik gebruik google veel voor het opzoeken van gegevens en dat kun je zeer selectief doen tevens hebben we pub-med voor de meeste medische artikelen.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

Ik denk dat er ook nog wat anders meespeelt bij de vraag of internet of bieb wel alle info kan geven die je wenst.

De grootste groep vragenstellers zijn de middelbare scholieren. Het komt daarom ook voor dat zij gewoon nog niet de kennis hebben om op de juiste manier te zoeken naar zulke specifieke informatie; bijvoorbeeld, het werken met MSDS heb ik pas in mijn eerste studiejaar geleerd, niet op de middelbare school.

Als ze die informatie wel kunnen vinden maar er vervolgens geen wijs uit worden (wat zeker geen schande is) richten ze zich toch op ons; het lijkt dan misschien dat ze niet hebben gezocht, maar het kan net zo goed betekenen dat ze niets hebben gevonden wat begrijpelijk is uitgelegd.

Wat overigens niet weg neemt dat er natuurlijk ook plenty vragen zijn die met het openslaan van een leerboek of een eenvoudige google-query al opgelost zouden kunnen worden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

biochemiefreak schreef:Ik gebruik google veel voor het opzoeken van gegevens en dat kun je zeer selectief doen tevens hebben we pub-med voor de meeste medische artikelen.
En er is nu Google scholar voor het opzoeken van wetenschappelijke literatuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

QUOTE (biochemiefreak @ vr 17 december 2004, 08:26)

Ik gebruik google veel voor het opzoeken van gegevens en dat kun je zeer selectief doen tevens hebben we pub-med voor de meeste medische artikelen.



En er is nu Google scholar voor het opzoeken van wetenschappelijke literatuur.
dank je rwwh dat ziet er inderdaad veel belovend uit zeg. :D

MvG Ron

Berichten: 198

Re: [Onderwijs] Bieb vs. internet

googlescolar?

nooit van gehoord maar denk dat dat volgende opzoek-queeste zal vermakkelijken :D

Reageer