Twee vraagjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 184

Twee vraagjes

Hallo Allemaal!

Twee vragen deze keer: Wie kan er meer vertellen over carbid schieten? Het heeft te maken met "Carbid + Water --> Acetyleengas" maar meer weet ik niet.

Wie kan er meer vertellen over het proces en de structuurformule van chlorofiel? (bladgroenkorrel?) En wat is de rol van adeosine trifosfaat hierin?

Vriendelijke groet,

En alvast een gelukkig nieuwjaar. (p.s. open een forum hoofdstuk: nieuwjaarswensen!) (wat zijn de chemieforum goede voornemens?)

Frans Visscher

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Twee vraagjes

Bladgroenkorrels zijn celorganellen en geen aparte Moleculen. Misschien bedoel je de chlorofyl in deze bladgroenkorrels. Dit is een enzym en heeft niet echt een simpele struktuurformule. De actieve 'site' van chlorofyl is wat simpeler weer te geven, een plaatje is vast wel op het internet te vinden. Adenosine trifosfaat is een zgn 'mobiele energiedrager' in levende organismen. Energie kan vrijgemaakt worden door afsplitsing van een fosfaat ion. Je krijgt dan adenine difosfaat (ADP).

kan je hier wat mee?

Je eerste vraag kan niet beantwoord worden op dit forum. Zie punt 1.4 van de algemene regels (explosieven).

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Twee vraagjes

Hmz ok.. Sorry, dat had ik kunnen weten. Was wel eens benieuwd nu ik iedereen over carbid schieten hoorde... Maar goed. Laten we hopen dat de genen die er mee werken wel weten hoe het moet...

Misschien idee om topic te sluiten?

Reageer