[scheikunde] Aspirine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Aspirine

Hallo,

ik doe mijn profiel werkstuk over Aspirine en afgeloepn week hebben we het ook zelf bereid. Mijn vraag is alleen aangezien ik niet echt een held in scheikunde ben.. Wat kan ik er nog meer aan gaan onderzoeken en hoe? We kregen als tip al de zuiverheid bepalen, maar hoe moet dat precies? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen..

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Aspirine

Zuiverheid bepalen zou je kunnen doen met gaschromatografie?

Berichten: 198

Re: [scheikunde] Aspirine

je kan ook het rendement bepalen.

Bereken het aantal mol van je elementen als je begint en van hetgeen je verkrijgt als je gedaan bent.

heb ik in het school gedaan. (was wel nogal laag door al het geknoei :D )

is niet te moeilijk, enkel wat rekenwerk.

maar dan moet je wel meten voor je begint met de proef, dus ik weet niet of dat nog mogelijk is gezien het "vorige week"

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Aspirine

Zuiverheid bepalen zou je kunnen doen met gaschromatografie?
Ik zou eerder kiezen voor vloeistofchromatografie; zeker als je een tablet wilt analyseren is GC minder handig.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: [scheikunde] Aspirine

Je zou ook een zuiverheids bepaling kunnen doen doormiddel van een IR spectrum op te nemen van een zelf gemaakte Pil. Afbeelding

Dat experiment heb ik uitgevoerd in de eerste klas van het HLO.

Kun je de uitslagen vergelijken met een IR spectrum van een Aspirine.

Mvg Ron

Berichten: 9

Re: [scheikunde] Aspirine

Inderdaad, en om er helemaal voor te gaan, kun je je zelfgemaakte aspirine en het IR-spectrum van zuivere aspirine, ook nog eens vergelijken met de 'zuivere' aspirine in het labo, bij ons is gebleken dat deze absoluut niet zo zuiver was dan hij werd verondersteld te zijn.

Het IR-spectrum van zuiver aspirine (Acetylsalicylic acid) vind je op www.acros.be

Reageer