[scheikunde] elektrolyse

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 14

[scheikunde] elektrolyse

[!] [!] wij hebben voor scheikunde een PO over elektrochemie. wij gaan elektrolyseopstelling bouwen. en nou wil ik weten, ik ben slecht in scheikunde en mijn partner ook wat is de makkelijkste opstelling om dan te bouwen.

en ik mag niet gebruik maken van eeen koper(2)bromideoplossing

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] elektrolyse

:D waarom noem je die koperbromideoplossing, en geen andere details?

Elektrolyse betekent dat je een endotherme reactie laat verlopen door hem te voeden met elektrische stroom. Je hebt dus een oplossing nodig en twee elektroden. Afbeelding De details hangen van de reactie af die je moet uitvoeren, maar daar geef je geen enkel detail over, niemand zal je zo verder kunnen helpen met het type oplossing of het type elektroden.

Welke stof ga je elektrolyseren? Water? Keukenzout? Vertel meer.

Berichten: 14

Re: [scheikunde] elektrolyse

ik zeg toch dat ik een noob ben op het gebied van scheikunde.

de opdracht is : verzin een elektrolyse oplossing en probeer hem daarna uit.

en ik vraag wat is de makkelijkste opstelling.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] elektrolyse

Met die vier stiekeme gezichten heb ik geen echte zin meer om te antwoorden.

Neem twee koperen strips, plaats die in een glas water, doe er een klein beetje azijn in, en sluit de twee koperen strips met twee draadjes aan op een 4.5V batterij. Voorzichtig dat je geen kortsluiting maakt.

PS: Voeg beslist geen koper(ii)bromide toe!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] elektrolyse

Met die vier stiekeme gezichten heb ik geen echte zin meer om te antwoorden.
Daar kan ik inkomen.

Joop, houd er alsjeblieft rekening mee dat iedereen dit in zijn vrije tijd doet, alleen om je te helpen. Je zou iemand dus kunnen bedanken ipv verontwaardigd zijn als je niet meteen te horen kunt krijgen wat je graag wil weten. Dus kijk eens of je niet wat meer weet over je opdracht, dan kunnen we er meer mee.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 14

Re: [scheikunde] elektrolyse

ik bedoelde er niks mee hoor met die smilies, alleen het geen dat hij zij snapte ik niet. en ik had al gezegd dat ik een scheikundenoob ben.

maar als ik mensen heb gekwets bied ik hierbij me nederige excuses aan

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

en wat betreft over die opdracht:

we moesten een elektrolyseopstelling ontwerpen. Dus wat voor elektrodes gebruik ik, wat voor elektrolysemengsel.

(maar we mochten niet de stoffen gebruiken die in het boek stonden, als elektrolysemengsel gebruikte ze alleen maar koper(2)bromideoplossing, en als elektroden gebruiken ze koolstofstafen)

en aan de hand van de elektrolyseopstelling moesten we onze verwachtingen vooraf noteren, en dan kijken of het uitgekomen is en als het niet uitgekomen was moesten we uitvinden waarom het niet zo is gegaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] elektrolyse

Nou, ik heb al een voorbeeld gegeven waar geen koperbromide in gebruikt wordt, en ook geen koolstofelektrodes. Probeer maar te bedenken wat er in mijn voorgestelde opstelling zal gebeuren, dan heb je een voorbeeld.

Je zou in plaats van azijn ook keukenzout kunnen nemen. En in plaats van koper ook ijzerdraad, of een stukje aluminium. Allemaal voorbeelden die je gewoon thuis kunt uitvoeren als je voorzichtig bent. En je hebt het al een beetje begrepen als je weet waarom suiker in plaats van zout niet zal werken.

Reageer