Zware metalen in het lichaam

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Zware metalen in het lichaam

ik had nog een paar vraagjes:

wat zijn de effecten van zware metalen op ons lichaam?

wat zijn de verschijnselen van loodvergiftiging?

hoeveel lood heeft een mens normaal in zijn bloed?

hoeveel lood kan een normaal mens verdragen?

kissess PINO :D

Beryllium: Even de titel aangepast. "Even een paar vraagjes" is zo nikszeggend.

Berichten: 30

Re: Zware metalen in het lichaam

De mens heeft sommige metalen zoals Zn2+, Cd2+ nodig in biochemische processen. Nu kunnen sommige andere zware metalen als ze in ons lichaam komen deze noodzakelijke verdringen omdat ze ongeveer dezelfde grote hebben waardoor dit proces dus niet meer optimaal (of volledig niet meer) doorgaat.

De juiste hoeveelheden en dergelijke weet ik ook niet

Verbeter mij indien ik fout ben

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Zware metalen in het lichaam

Ik heb even wat gezocht, maar niet alle antwoorden kunnen vinden voor je.

Ik lees hier dat een jongere al wordt beïnvloed door 5 μg/100 mL bloed. Wat zij noemen, inhibitie van enzymactiviteit betekent dat er bepaalde biochemische processen in je lichaam worden verhinderd of geremd. Bij een dubbele concentratie treden al complicaties op.

Verschijnselen van loodvergiftiging lijken zich vooral te uiten in het neurologische systeem: de ontwikkeling van kinderen onder de 4 wordt duidelijk geremd door lood (Lees meer...).

Ik hoop dat je er wat aan hebt... succes!
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)


Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Zware metalen in het lichaam

in dit artikel kun je heel veel vinden over het effect van zware metalen en lood vergiftiging

Wat zijn de effecten van loodvergifting.

Lood vergiftiging nanaf 200 µg per liter bloed verstoort lood in sterke mate de aanmaak in het beenmerg van hemoglobine, het transportmiddel voor de ingeademde zuurstof. Het gevolg is de vorming van abnormale bloedcellen of basofiel gekorrelde erythrocyten. Naast deze storing treedt er bij hoge loodopnamen ook een versterkte vernietiging op van de rode bloedcellen (hemolyse).De symptomen van een loodvergiftiging zijn, zoals bij de meeste chronische vergiftigingen, afhankelijk van de dosis en de blootstellingsduur . Bij een beginnende intoxicatie zijn de klachten meestal aspecifiek zoals moeheid, verminderde eetlust, pijnen in de gewrichten en de beenderen. Bij een acute of een langdurig chronische blootstelling ontstaan de typische loodkolieken of darmkrampen. Omdat de bezenuwing van de darmen wordt verstoord neemt de darmmotiliteit af en ontstaat tevens constipatie.

De grens voor loodgehalte in he lichaam.

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft in 1993 een evaluatie gemaakt van de toxiciteit van lood. Zij kwam tot het besluit dat een inname tot 25 µg per kg lichaamsgewicht per week geen risico inhoudt voor de gezondheid .

MvG Ron

Berichten: 5

Re: Zware metalen in het lichaam

hey

heel erg bedankt voor jullie reactie en ik heb er tog wel wat aan gehad!

fijne jaarwisseling.

kuzz PINO Afbeelding

Reageer