aantonen waterstofperoxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

aantonen waterstofperoxide

Ik zou graag willen weten, waaraan je kunt zien dat in honing veel of juist wat minder waterstofperoxide zit. Ik dacht dat ik zoiets met het enzym katalase op de een of andere manier kon doen, maar ik ben er niet helemaal uit hoe. Zou iemand mij misschien advies kunnen geven?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: aantonen waterstofperoxide

Enzymatisch waterstofperoxide aantonen lijkt me (als het al gemakkelijk te doen is) een best wel dure methode.

Op dit forum is al heel wat info over het aantonen van waterstofperoxide in verschillende mengsels te vinden. Vast ook wel een methode (permanganaat titratie bijv) die geschikt is voor honing.

klik HIER

Als je daarna nog vragen hebt horen we het graag.

Berichten: 31

Re: aantonen waterstofperoxide

Hoi Annalie

Een snelle manier om op (hoeveelheid) peroxides te testen is het gebruiken van peroxide teststrips (Quantofix van Macherey-Nagel). Hiermee bepaal je aanwezigheid en hoeveelheid (0.5-25 mg/l) (waterstof)peroxide. Uiteraard moet je proberen of dit ook werkt bij visceuze honing. Eventueel zou je de honing kunnen verdunnen en dan het resultaat omrekenen.

Veel succes ermee.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: aantonen waterstofperoxide

Dat is inderdaad wel een veel snellere methode, maar als je het erg nauwkeurig wilt weten zul je toch moeten titreren.

Berichten: 36

Re: aantonen waterstofperoxide

Ik zat hierover te denken, en kwam met een ideetje. Is het niet mogelijk er flink veel bruinsteen aan toe te voegen om daarmee het verval van de waterstofperoxide tot zuurstof en waterstofgas te katalyseren, en dan de hoeveelheid vrijgekomen gas te bepalen? Is niet duur en vrij simpel uit te voeren. Ik heb het niet getest overigens, ik heb geen honing (ik lust niet eens honing).

Reageer