fout in wetenschapsquiz?

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 31

fout in wetenschapsquiz?

Beste Allemaal,


waarschijnlijk zoals vele van jullie heb ik vrijdag de wetenschapsquiz zitten kijken. Naar mijn mening redelijk makkelijke vragen dit jaar. Echter bij vraag 5 heb ik m'n bedenkingen bij het antwoord:

5) Spons

B, het waterpeil in een emmer water blijft gelijk als een spons zich volzuigt. Stel je de spons voor als een bol gevuld met lucht. In de bol zitten gaatjes waardoor de bol langzaam volloopt met water. De opwaartse kracht is gelijk aan het gewicht van het verplaatste water. Omdat de bol drijft is het gewicht van de bol inclusief het water dat in de bol zit ook gelijk aan de opwaartse kracht. Voor elke milliliter water die de bol binnenstroomt, zal de bol het gewicht van een milliliter water zwaarder worden en dus een milliliter water meer verplaatsen. Dat is precies de milliliter die de bol uit de emmer heeft opgenomen. Het waterpeil verandert dus niet.

Op zich begrijp ik het wel, echter er is volgens mij geen rekening gehouden met het volume van de spons en/of de plastic bal. In feite komt het erop neer dat je stukjes vaste stof (spons en/of plastic) in een bak water gooit. Uiteraard zal het water hierdoor stijgen. Bij het voorbeeld in de studio is echter de volume verandering te verwaarlozen. Het lijkt dus alsof het volume gelijk blijft! Een beter antwoord zou dus zijn: "Het waterpijl stijgt, echter in het geval van een spons is de stijging te verwaarlozen"


Wat denken jullie ervan? Misschien zit ik er wel finaal naast.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: fout in wetenschapsquiz?

Volgens mij houd je er geen rekening mee dat het verschil in waterniveau ging tussen de spons die (droog) drijft op het oppervlak en de spons die 'nat' drijft. Het ging niet om het verschil tussen wel of geen spons (wat wel een verschil in waterniveau geeft)

Berichten: 159

Re: fout in wetenschapsquiz?

Inderdaad,
Een droge spons drijft in een emmer met water en zuigt zich langzaam vol. Wat gebeurt er met het waterpeil?
De vraag goed lezen is vaak noodzakelijk om hem correct te kunnen beantwoorden. En in het antwoord staat het nog eens:
het waterpeil in een emmer water blijft gelijk als een spons zich volzuigt

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: fout in wetenschapsquiz?

Elk jaar staat er een vraag in de Wetenschapsquiz die kan worden beantwoord met de "wet van Archimedes".


Deze keer is gegeven informatie onvoldoende om de vraag te kunnen beantwoorden. Het waterniveau blijft inderdaad constant ZOLANG DE SPONS DRIJFT! In deze situatie verplaatst de spons een hoeveelheid water die gelijk is aan de massa van de spons. Als de spons zinkt verplaatst deze een hoeveelheid water die gelijk is aan het volume. Het waterniveau blijft alleen gelijk als het materiaal waarvan de spons gemaakt is een dichtheid heeft die precies gelijk is aan die van water. In de vraag staat niet vermeld OF de spons zinkt, dus kun je geen antwoordt op deze vraag geven.

Reageer