Hardheid van leidingwater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

Hardheid van leidingwater

Hallo iedereen,

bij de bepaling van de blijvende hardheid van leidingwater wordt er een bepaald volume leidingwater gekookt. Vervolgens wordt er afgefiltreerd in een maatkolf en aangelengd met gedeïoniseerd water.

Waaruit bestaat de neerslag die wordt afgefiltreerd?

Ik dacht onoplosbare Ca en Mg-zouten maar dat werd fout aangerekend op een examen.

Alvast bedankt,

Koen

Berichten: 2.399

Re: Hardheid van leidingwater

Ok je hebt 3 soorten hardheid

1) Tijdelijke hardheidszouten

-Ca(HCO3)2

-Mg(HCO3)2

2) Blijvende hardheidszouten

-CaSO4

-MgSO4

-CaCl2

-SiO2

3) Totale hardheid

Dit is de som van beide.

De blijvende hardheidszouten houd je over na koken. De bicarbonaten slaan dus neer. De volgende reactie vindt plaats:

Ca(HCO3)2 (goed oplosbaar) <-> CaCO3 (moeilijk oplosbaar) + CO2 + H2O

kokend water is slecht in staat gassen vast te houden, dus het slechtoplosbare carbonaat zal neerslaan. Dit is beter bekend als ketelsteen trouwens

Leon

Berichten: 10

Re: Hardheid van leidingwater

Bedankt voor het verhelderende antwoord Napoleon 1981

Ik vermoedde dat het iets te maken had met de CO2 die door het koken uit het water verdwijnt maar was niet helemaal zeker.

1) Geldt die reactie ook voor het magnesiumzout?

Mg(HCO3)2 <-> MgCO3 + CO2 + H2O

Zo zou de verhouding waarin deze zouten voorkomen dezelfde blijven (wel lager dan in niet gekookt water natuurlijk). Tenzij de KS van magnesiumcarbonaat hoger is waardoor deze niet zal neerslaan en dus ook niet verantwoordelijk is voor afzetting aan de binnenkant van waterleidingen. Dus hoewel het water nog steeds "hard" is, het niet dezelfde hoeveelheid afzetting geeft op een verwarmingselement bijvoorbeeld.

Berichten: 2.399

Re: Hardheid van leidingwater

Jep dit geld uiteraard ook voor het magnesium zout. Verder snap ik niet zogoed wat je verder bedoelt.

Dit misschien?

De reactie is sterk aflopend, en nagenoeg alle carbonaten zullen neerslaan. Verder hoe de competitie onderling tussen beide ionen is weet ik eigenlijk niet. Als ik in het periodiek systeem kijk dan staan beide stoffen onder elkaar, dit wijst op vergelijkbare eigenschappen. Ik denk dus dat dat ongeveer gelijk zal verlopen.

Berichten: 10

Re: Hardheid van leidingwater

Dit was inderdaad wat ik bedoelde. Dat de twee zouten slecht oplosbaar zijn en dus alle twee volledig zullen neerslaan.

Het was inderdaad niet zo duidelijk geformuleerd maar het ging mij inderdaad om de competitie tussen de ionen.

Nogmaals bedankt voor de vakkundige uitleg

McLaren

Reageer