pH berekening van een HCl oplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

pH berekening van een HCl oplossing

De opgave van een vraagstuk luidde als volgt :

"Bereken de pH van een 10-7 M HCl oplossing"

[H+] = 10-7

Ik dacht meteen aan de Kw waar [H+] = [OH-] = 10-7

pH formule voor een sterk zuur = -log [H+]

dus pH = 7

Maar de oplossing voor dit vraagstuk is 6.79

Vergeet ik ergens rekening mee te houden?

Terugerekend zou dat willen zeggen dat [H+] = 1,622 . 10-7

Maar ik zie niet hoe je daar aan zou kunnen komen?

Alvast bedankt,

McLaren

Berichten: 98

Re: pH berekening van een HCl oplossing

Was het experiment bij 25° C ?

Berichten: 10

Re: pH berekening van een HCl oplossing

De temperatuur is niet expliciet gegeven in de opgave dus ik veronderstel bij 25 °C.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: pH berekening van een HCl oplossing

Houd er rekening mee dat water van zichzelf al een concentratie H+ heeft van 10-7 M. Normaal houd je daar niet direct rekening mee omdat dat in het zure gebied verwaarloosbaar is.

Nu echter, is de totale concentratie aan H+ dus 2·10-7 M, dus pH = -log(2·10-7) = 6,69 (en dus niet 6,79). Nu mag je dit trouwens ook niet zo opschrijven. Gezien de nauwkerurigheid van je HCl-concentratie moet je als antwoord geven dat de pH 6,7 is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 10

Re: pH berekening van een HCl oplossing

Die pH van 6,79 zal waarschijnlijk een typfout zijn want deze redenering lijkt me de meest juiste.

Ik zal voor alle zekerheid nog eens aan de lector vragen maar die zal waarschijnlijk hetzelfde zeggen.

Bedankt voor de uitleg

McLaren

Berichten: 159

Re: pH berekening van een HCl oplossing

c(H+)·c(OH-) = 1·10-14 mol2/L2

c(H+) = c(OH-) + c(Cl-)

c(Cl-) = 1·10-7 mol/L

Hiermee moet je het kunnen uitrekenen (tweedegraads vergelijking). Ik kom op een pH van 6,79 uit. De gegeven oplossing is dus waarschijnlijk toch goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: pH berekening van een HCl oplossing

Daar kom ik ook op uit. Het zou natuurlijk ook raar zijn dat wanneer je HCl (ook al is het maar weinig) aan water toevoegd de pH niet veranderd.

Het is natuurlijk ook een vraag met een addertje onder het gras omdat je bij grotere zuurconcentraties de H+-concentratie uit de waterdissociatie kan verwaarlozen.

Bijvoorbeeld bij een oplossing van 2.10-3 M HCl bereken je zonder rekening te houden met de waterdissociatie een pH van:

2,69897000433

En als je er wel rekening mee houdt:

2,69897000542

Pas wanneer de zuur (of base) concentratie in de buurt van (of kleiner) is dan 10 -7 moet je oppassen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: pH berekening van een HCl oplossing

DrQuico, jij komt dus ook uit op een pH van 6,7.... (ik neem aan dat de "2" typefoutjes zijn).

@Tom

leg eens uit hoe jij dan aan de 6,79 komt? Ik kan je aanname
c(H+) = c(OH-) + c(Cl-)
niet volgen namelijk... maar dat kan ook aan mijn benevelde toestand op dit tijdstip liggen :D
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: pH berekening van een HCl oplossing

Nee geen typfouten ik kom ook uit op 6.79. Die laatste pH-waarden waren een voorbeeld bij een HCl concentraties van 0.002 M

Om de pH bij een concentratie van 1.10-7 M HCl te berekenen moet je je wiskunde even ophalen:

van Tom:

c(H+)·c(OH-) = 1·10-14 mol2/L2

c(H+) = c(OH-) + c(Cl-)

c(Cl-) = 1·10-7 mol/L
De tweede vergelijking volgt uit het feit dat H+ twee tegenionen heeft: OH- (van de waterdissociatie) en Cl- (van het zoutzuur).

c(OH-) = c(H+) - 1.10-7

c(H+)·(c(H+) - 1.10-7) = 1·10-14

c(H+)·(c(H+) - 1.10-7) - 1·10-14 = 0

c(H+)2 - 1.10-7c(H+) - 1.10-14 = 0

Deze tweedegraadsvergelijking kun je oplossen mbv de discriminant waarbij één van de twee oplossingen positief (en dus realistisch is)

c(H+) = (-b + √b2-4ac) / 2 = 1,618. 10-7

de pH = 6.79

Reageer