modern schoolgaan, hoera !! ??

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

modern schoolgaan, hoera !! ??

Hoe denken wij eigenlijk over het Nederlandse schoolsysteem c.q. studiehuis van tegenwoordig????

Op het huiswerkforum kwam de zoveelste vraag van een dolende leerling, die info nodig had voor een presentatie over een onderwerp waar hij kennelijk niets van af weet.........

Reaktie Klazon:
Ik snap trouwens niet zoveel meer van de moderne opleidingen. Moet je echt alles zelf uitzoeken of krijg je ook nog gewoon les? Hoe kunnen ze je nou een presentatie laten geven over een onderwerp waar je niks vanaf weet?
Reaktie Jan van de Velde:
Verontrustende mededeling, Klazon........ Je bent lang niet de enige die er zo over denkt.....  

Het moderne onderwijssysteem is ideaal, als je uitgaat van ideale uitrusting van de school, ideale leerlingen en ideale docenten.
Reaktie Doffer:
lekker goedkoop toch.

En dan ook nog veel projectwerk doen, dan leren de leerlingen goed samenwerken.  

In 2010 komt er een congres waarbij iedereen gaat samenwerken terwijl we allemaal niets meer kennen of kunnen  
.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: modern schoolgaan, hoera !! ??

Ja ik vind da ook ni serieus hoor. Zogezegd zelfstudie, tjonge tjonge moeilijk hoor!!! :roll:

-studentje-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: modern schoolgaan, hoera !! ??

Hier is een soortgelijke discussie geweest:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=11781

Als Jan daar door wilt gaan, dan kan ik de onderwerpen wel samenvoegen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: modern schoolgaan, hoera !! ??

Deze discussie is toch van een andere aard!

Ik zelf woon in België en ken een beetje af van het nederlandse onderwijs systeem. Op zich een heel mooi systeem en je doet zelf alles wanneer je wil, natuurlijk moet je hier wel de nodige discipline voor opbrengen. Toch vind ik dit principe van les geven wel goed langs de ene kant, maar langs de andere kant heeft het ook grote gebreken. Het belgische schoolsysteem is dan meer 'ouderwets' maar je wordt nog wel perfect opgevolgd, en de kansen om te ontsporen zijn lager dan bij het nederlandse studiesysteem. Toch is 7 uur op een bank zitten per dag vaak een heel erge laster. Soms hoor ik m'n ouders wel eens zeggen, doe ook eens wat, je hebt van de hele dag nog niks gedaan :P , dan zeg ik vaak dat 7 uur op zo een bankje, oplettend de les volgen vaak heel vermoeiend kan zijn (zowel fysisch als psychisch).

Dus een gulden middenweg tussen de twee systemen zou het ideale zijn :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 575

Re: modern schoolgaan, hoera !! ??

...en je doet zelf alles wanneer je wil, natuurlijk moet je hier wel de nodige discipline voor opbrengen...


En dat is 'm nou net het probleem... Wie zorgt er voor die jongeren die er

niet in slagen om het nodige niveau van zelfdiscipline te bereiken? Men wil

kinderen persé meer en meer en op alsmaar vroegere leeftijd behandelen

als volwassenen, terwijl veel "echté" volwassenen niet eens in staat zijn

echt volwassenen te zijn als het aankomt op discipline. Het is een totaal

verkeerde stelling er maar van uit te gaan dat de moderne "opvoedings-

methoden" waar volledige vrijheid centraal staat zo heilzaam zijn.

Probleem is dat er tot nu toe niemand echt tegenin is durven komen

(althans naar ik weet). Misschien omdat (en dat weet ik uit ervaring)

conservatisme door de progressieve opinie maar al te vaak klakkeloos en

ongenuanceerd gelijkgesteld wordt met ouderwets zijn. Maar de

modernisering van het onderwijs eist (althans in België) zijn tol. En dit in

alle onderwijsvormen en opleidingsinstituten! Daar waar militaire discipline

een absolute noodzaak is, zie ik elk jaar weer met lede ogen en pijn in m'n

hart een hele bende ongedisciplineerde tot zelfs anarchistische creaturen

aantreden op de bepaalde werkplekken waar ik hier jammer genoeg niet

meer over kan en wil zeggen. Dit is echter niet de schuld van deze

jongelingen zelf. Enkel de schuld van het feit dat men tegenwoordig niet

meer mag "opvoeden". In België is de kwaliteit van het onderwijs sinds

het toenmalige goede beleid van Daniël Coens zaliger er alleen maar op

achteruit gegaan. Zowel aan de eindtermen heeft men gesleuteld als aan

het niveau van "mede-ovoeding", een taak waarvan jammer genoeg

verondersteld wordt de ze minder en minder tot het onderwijs behoort.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: modern schoolgaan, hoera !! ??

Mijn dochter heeft inmiddels gym 6 bereikt. In haar schoolcarrière al ettelijke werkstukken en projecten afgewerkt. Qua karakter en type is ze en vrijwel ideale studiehuis-leerlinge(en dat zeg ik niet omdat ze m'n dochter is, van mijn zoon zal ik het tegendeel beweren, bij deze dus...). Maar ze baalt ervan als een stekker...... Projecten waarbij moest worden "samengewerkt" leidden in de praktijk meestal tot één die het werk deed en de rest die het wel best vond zo. Alle namen staan eronder, allen een 8... Excuses: geen tijd, geen zin, ik snap het niet, ik vind het wel goed genoeg zo, ga maar door.

Ik heb haar een jaartje terug eens gevraagd in te schatten hoeveel van haar klasgenoten door dat studiehuis heenfietsten zoals het de bedoeling was: het antwoord: het overgrote deel niet. Enige tijd later kwam het kerstrapport, samen met een brief van school: bijna 70 % van de leerlingen (VWO5) zou op dat rapport niet bevorderd worden..... Of de ouders a.u.b. mee konden controleren of de jong hun huiswerk wel maakten..... Studiehuis? Welk studiehuis? Uitstelhuis. Laatste-moment-paniekhuis. Ik denk dat de goede docenten juist zonder de rompslomp en verplichtingen van het studiehuis wel kans zien om zelfwerkzaamheid en interesse onder hun leerlingen te bevorderen. Ik heb zelf 30 jaar terug meerdere van dat soort docenten meegemaakt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 125

Re: modern schoolgaan, hoera !! ??

Ik ben nu net begonnen aan de hogeschool, en hier hebben ze iets wat project heet. Je krijgt een projectboek over een bepaald onderwerp met een aantal vragen/onderwerpen in waar rond je informatie moet zoeken. Je werkt samen met een groep van acht à negen personen. Het is de bedoeling dat je op tijd en stond vergaderingen organiseert met je groep om samen het project tot een goed einde te brengen. Dit alles staat onder begeleiding van een coach, een docent die de taak op zich neemt om de groep te begeleiden. Dit allemaal onder het moto "als je het zelf zoekt, onthoud je het beter".

Tot nu toe heb ik nog geen enkel positief woord over dit projectwerk. En bovendien ken ik geen enkele collegastudent die er positief over denkt (ze zullen wel bestaan, ik ken ze alleen niet). Ik weet nog altijd niet veel meer (niks klinkt zo negatief :P ) over het onderwerp.

Het project zorgt voor een zekere vorm van tijdverspilling die ik beter in mijn hoorcolleges kan steken. Er zijn zelfs studenten die brossen om informatie voor het project te gaan zoeken (?!). De begeleiding van de coach heeft ook niet meer om het lijf dan het verbeteren van een aantal documenten. En dan nog.

Er is trouwens een studie gedaan rond al dat projectwerk in hogescholen. Uit Klasse n° 158 oktober 2005, p.5: Je mag niet voortdurend ex cathedra lesgeven, want dan benadeel je sommige studenten. Voortdurend activerende werkvormen hanteren benadeelt dan anderen. Het beste is dus een combinatie van beide. (nb:niet letterlijk geciteerd; Katrien Struyven)

Je kan ook hier kijken. (-> ‘Wat je zelf doet, doe je niet altijd beter’, zo stelt Katrien Struyven naar aanleiding van een vierjarig doctoraatsonderzoek aan het Centrum voor Opleidingsdidactiek aan de KULeuven naar de effecten van actieve werkvormen op het leren van studenten. Haar conclusie luidt dat activerende didactische werkvormen, waarbij vooral studenten ‘het werk’ verrichten, het leren niet bevorderen in vergelijking met traditionele doceerlessen, waarbij de leerkracht het meeste werk verricht.)

Volgens mij is het beter om naar klassieke hoorcolleges te gaan, aangevuld met praktijkopdrachten. Bv. ik zuig nu maar iets uit mijn duim om het een beetje te illustreren: een hoorcollege anatomie over het beenderstelsel met opdracht: ziek een aantal ziektes van het beenderstelsel.

Bij deze groet ik u en stort ik mij weer op mijn project. :roll:
Alles is relatief...

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: modern schoolgaan, hoera !! ??

Laat mij dan ook even reageren:

Zelf doe ik ook een HBO studie. Het studie-huis is me heel erg meegevallen. Dit kwam mede doordat we nooit in heel grote groepen werkten. De groepen werden altijd door onszelf samengesteld waardoor de mensen die alles wel goed vonden niet in je groep komen.

Momenteel heb ik ook te maken met projectonderwijs. Er zijn zowel gewone lessen als een project (momenteel 'eiwitten'). Dit project beslaat 8 lesuren per week. Voordat we aan een project beginnen stellen we altijd een samenwerkingscontract op (Jan, misschien iets voor je dochter?)

Hierin komen o.a. de volgende dingen te staan:

regels ten aanzien van: te laat, weinig inzet, niet aaanwezig etc. De reden van afwezigheid is vaak irrelevant. Wanneer je achter elkaar een aantal keer niet aanwezig bent (met of zonder afmelding) dan heb je simpelweg te veel gemist wat niet meer is in te halen.

doel: welk punt je wil halen.

middelen: welke middelen je hiervoor nodig hebt

tijdsplanning: de tijd die je voor bovenstaand doel nodig hebt

docenten: de betrokken docenten die je eventueel om hulp zou kunen vragen.

Een paar tips:

De teamrollen van Belbin en de roos van leary zijn handige hulpmiddelen.

Plan duidelijke vergaderingen met afwisselende voorzitters en notulisten.

Dan kan ik nu tot de conclusie komen dat de tweede fase een goede methode kan zijn. Echter zoals uit de post van Jan bleek zijn er tijdens het groepsproces altijd een paar die het voor de rest verzieken. Goed samenwerken is ook helemaal niet makkelijk. Terwijl er van de leerlingen wordt verwacht dat ze dit wel overnacht kunnen. In het samenwerken moet les worden gegeven. Tijdens het groepsproces is het ook belangrijk om een tutor te hebben. Deze tutor bewaakt het groepsproces en begeleid de groep bij organisatorische beslissingen (zoals mensen uit de groep zetten e.d.)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: modern schoolgaan, hoera !! ??

Dit is ook iets waar ik van baal, groepswerk! Meestal is 1 of meerdere personen 'te lui' om wat te doen. Het werk rust meestal op de schouders van 1 of 2 personen, het zijn dan vaak ook de leidertypes en de bollebozen van de groep. MAAR, wat krijg je hierdoor ? Het is niet echt van niet willen werken (bij sommige mss wel) maar mss gewoon niet worden toegelaten tot de groep. Als wij voor frans een groepswerk krijgen houd ik me ook achterwege vermits ik echt niks bak van de franse taal. En dan is het niet omdat ik niet wil werken, maar gewoon omdat ik niet echt iets zinnig kan toevoegen aan het werk vermits m'n kennis erover gewoon te klein is. Terwijl bij andere projecten die me dan wel liggen ik haantje de voorste ben en ik dan zie dat andere personen weer afhaken. Daarom ben ik gewoon niet voor groepswerk, je kan niet werken naar je eigen niveau, ofwel moet je op een lager niveau werken, ofwel moet je op een hoger niveau werken die je niet aankan. Bij beide situaties heb je niks aan het groepswerk vermits je er niks van bijleert! Individueel werk heeft dit nadeel niet en je werkt dus naar je eigen niveau. De stelling van: 'Je kan van anderen toch iets leren' vind ik ook totaal niet kloppen in deze context, ik vind dat er toch een zeker vijandigheid bestaat tussen leerlingen van, ik kan dit goed, en ik zal dit ook wel alleen doen want ik kan het toch beter dan jou ... En dan sta je daar weer maar met een mond vol tanden, terwijl als je individueel werk vericht je toch min of meer verplicht bent om zaken aan te leren en info op te zoeken over dingen die je zelf niet goed beheerst.

Het enige voordeel is dan weer het sociale aspect, maar daar vind ik zelf dat je je niet zo vaak moet op trainen :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: modern schoolgaan, hoera !! ??

Ik zit inmiddels in mijn laatste jaar HTS, en we doen hier voor het grootste deel ook projectmatig werken, aangevuld met colleges over het betreffende onderwerp. Om klaplopers/zwartrijders/andere negatieve benaming te voorkomen hebben we in het PMD (projectmanagementdocument) altijd een aantal regels opgenomen die we onderling afspreken. Hierin staat o.a. welke tijde je geacht wordt aan het project te werken, wie verantwoordelijk is voor welke onderdelen en welke maatregelen er worden genomen als je hieraan niet voldoet. En daar hoort ook uitsluiting bij. Dit heb ik totaal twee keer gedaan. De betreffende personen hielden zich regelmatig niet aan de afspraken waardoor de rest benadeeld werd. We hebben ze toen uit de groep gezet, waardoor zij dus niet hun studiepunten halen voor dat deel. Ze zullen het dus het volgende jaar moeten herkansen, met het risico op studievertraging. Zielig? Nee, terecht. We doen het liever allemaal zelf dan dat je moet samenwerken met mensen op wie je niet kan rekenen.

Daarnaast krijg je als groep 1 totaalcijfer wat je verdeeld over alle groepsleden. Dus krijgt je als groep van 4 personen het totaalcijfer 8, dan moet de groep zelf bepalen hoe deze 32 punten verdeeld worden. Dat kan dus uitmonden in twee tienen en twee zessen, of zelfs twee tienen, een 9 en een 3.

Op het hoger onderwijs kan dat, omdat het gros wel gemotiveerd is en je hun kunt aanspreken op verantwoordelijkheid. Je hebt daar toch te maken met volwassenen/meerderjarigen. Het studiehuis op het middelbaar onderwijs is echter een ander verhaal. Dit zijn jongeren die meestal maar een half of zelfs nog geen doel voor ogen hebben. Vaak kennen ze nog te weinig discipline en de wilskracht om iets te bereiken is er nog niet of nauwelijks. (Ik scheer iedereen even over de negatieve kam, no hard feelings.) Ik denk dan ook dat dit systeem op een middelbare school dan ook niet het juiste is. Op de middelbare school moet je je basiskennis opdoen. Af en toe werken in groepen is goed als voorbereiding, maar zoals zo vaak zijn we weer te ver doorgeschoten. Het groepswerk en de opdrachten zijn zo belangrijk gemaakt, en er is zoveel tijd voor gereserveerd (te veel, geloof me, ik heb het ook gedaan) dat de noodzakelijke kennis van zaken achterblijft. Ik heb die kennis erg gemist in mijn eerste jaar HTS waardoor ik veel zelf heb moeten bijspijkeren en daardoor studievertraging heb opgelopen. En laat nou net de bedoeling van het studiehuis zijn dat je minder studievertraging oploopt...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 15

Re: modern schoolgaan, hoera !! ??

ik doe zelf 5 havo en ik merk ook vaak dat er maar een paar zijn die het erk doen. na 5 jaar heb ik daar iets heel handigs op gevonden: vaak verdeel je eerst de taken en ga je daarna aan het werk. op het moment dat de taken verdeelt zijn en je komt erachter dat iemand niet meewerkt dan verdeel je de taken van die persoon onder de rest zonder dat die persoon dat weet. je probeert de persoon die niet werkt toch nog aan het werk te krijgen. als hij dan tot het einde niks doet (of gewoon 3-4 weken niet op school komt zoals ik een keer heb mee gemaakt) dat voeg je al het gemaakte werk toe (ook het werk dat je voor de nietwerkende persoon hebt gemaakt) en verwijder je de naam van de persoon die niks heeft gedaan van je werkstuk, jemeld aan je leeraar dat je de desbetreffende persoon verstoten hebt uit je groepje, en je bied je leeraar een oplossing aan voor die persoon. (hij/zij moet het complete werkstuk maken maar dan aleen voor zich zelf en hij/zij kan niet hoger halen als dat jullie hebben gehaald)

je word er niet altijd even populair van maar het werkt wel.

Reageer