CO2 kopen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.746

CO2 kopen

waar kan je CO2 kopen?

Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Berichten: 254

Re: CO2 kopen

Ik heb geen idee... maar wat ik wel weet is dat het leuk is om te maken :D Pak een reageerbuisje met azijn, en stop daar kalk in. dan komt er in dat buisje CO2!

Dit gebeurt er dan precies: CaCO3 + CH3COOH (azijzuur, hoeft niet perse geconcentreerd te zijn) ---> Ca(CH3COO)2 (calciumacetaat) + H2CO3 (valt direct uiteen in H2O en CO2)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: CO2 kopen

Ik denk dat-ie vast CO2 bedoelt. Dat is lastig om zelf te maken; meestal is het in een lab aanwezig omdat er andere chemicaliën in verzonden worden, om ze tijdens transport koel te houden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 254

Re: CO2 kopen

Ik denk dat-ie vast CO2 bedoelt.
dat staat er niet bij :D

Berichten: 159

Re: CO2 kopen

Probeer eens www.droogijs.nl.

Als je trouwens droogijs met magnesium laat reageren, ziet dat best hip uit.

Filmpje (Animated GIF, 8 Mb)

Berichten: 31

Re: CO2 kopen

Leuk fimpje, maar volgens mij heeft dit niets met de reactie van magnesium met droogijs te maken.

Je ziet duidelijk dat de magnesium tot ontbranding wordt gebracht met een brander. Het ziet er mooi uit omdat het felle licht dat bij deze reactie vrijkomt door de "droogijs-doos" (hoe kom je hieraan?) mooi verspreidt wordt en de warmte van de verbranding ook nog mooie rookeffecten teweeg brengt door verdamping van het droogijs.

Berichten: 159

Re: CO2 kopen

Het is wel degelijk een reactie van magnesium met droogijs. Het magnesium is zo'n sterke reductor dat het CO2 kan reduceren tot koolstof. Na het experiment kun je ook zwart roet op het witte droogijs zien liggen.

Berichten: 104

Re: CO2 kopen

CO2 gas in cillinders kun je bij Lasaulec kopen

Droogijs misschien bij leveranciers voor farmaceutische doeleinden?

Berichten: 251

Re: CO2 kopen

vast koolstofdioxide halen wij bij een bakker die zelf z'n ijstaarten maakt (bruiloftstaarten en dergelijke, om die koel te bewaren/transporteren), mss ben je daar iets mee

Berichten: 74

Re: CO2 kopen

CO2 gas kan je kopen bij de grotern drank winkels daar kan je bussen CO2 kopen voor je eigen frisdank machine

vast kan je of als hierboven gezegt halen bij de bakker of je kan het uit de verpakking in het lab halen

Berichten: 1.122

Re: CO2 kopen

of je kan het uit de verpakking in het lab halen
uit de verpakking halen op het lab? welke verpakking? of ben ik nou gek..... :)

Trouwens als je het vaste CO2 thuis wil gaan gebruiken....... dan heb je bij aankomst bij je huis weinig CO2 meer over als je het van school mee neemt ;)

Grtz Bas

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: CO2 kopen

Trouwens als je het vaste CO2 thuis wil gaan gebruiken....... dan heb je bij aankomst bij je huis weinig CO2 meer over als je het van school mee neemt


Valt best wel mee, in die piepschuim verpakking van 1 liter flessen. :)

Berichten: 1

Re: CO2 kopen

Degene die in Limburg woont zou het eens kunnen proberen bij Carbolim B.V.

Dit ligt op het Chemelot terrein en verwerkt een groot gedeelte van de CO2 afkomstig als bijproduct van de AFA's van DSM Agro

Handig om te weten is dat Carbolim toegankelijk is zonder het Chemelot terrein zelf te betreden. Men hoeft dus niet door de gate langs de bewaking met alle rompslomp van dien.

Groeten,

Mark

Reageer