Resolutie en filmdikte

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

Resolutie en filmdikte

Ik heb in excel een theoretische GC simulatie gemaakt die aan de hand van parameters een chromatogram berekent.

Hiervoor gebruik ik de gaussfunctie (blz 32 van het boek Chromatografie 2e druk van Deelder/dJong/vdBerg).

Bij de volgende instellingen:

Kolom: L=50 m, ID=0,25 mm, t=50°C

Draaggas: Helium p=250 kPa flow=3,08 ml/min

Twee componenten met K=23 en K=28

Deze waarden veranderen niet. Alleen de filmdikte wordt gewijzigd van 0,10 - 2,00 μm met stappen van 0,10 μm

Wat ik bereken is dat de resolutie bij een filmdikte van 0,10 - 1,00 μm oploopt van 0,89 tot 6,09 en bij verder opvoeren van de filmdikte tot 2,00 μm de resolutie weer afneemt tot 5,25

Volgens mijn docent zou de resolutie moeten toenemen bij afname van de filmdikte.

Wie kan mij helpen

Berichten: 2.399

Re: Resolutie en filmdikte

Je hebt het over een gauss functie. Volgens mij beschrijft die alleen een normale verdeling in de statistiek, en wordt die niet op deze manier toegepast. Ik ken wel de Golay equation in GC. Bedoel je die? Verder heeft je docent gelijk. Je moet bij thin film colomns wel oppassen voor overloading. Dan krijg je wel resolutie verlies trouwens.

Schrijf anders je formule hier even onder. Dan zal ik het ook even proberen.

Berichten: 266

Re: Resolutie en filmdikte

defenitie van resolutie R= (t(2) - t(1)) / (W(1) + W(2))

t= retentietijd W= piekbreedte 1= eerst eluerende component

Als de filmdikte nu toeneemt, dan neemt de gemiddelde verblijftijd van een deeltje in de film toe omdat het, simpel gezegd, dieper in de film kan migreren en er dus gemiddeld langer in verblijft voordat het terug wordt meegevoerd door het draaggas. t2- t1 neemt toe en dus ook de resolutie. Echter omdat de deeltjes gemiddeld langer verblijft in de film wordt ook de spreiding (gauss) tussen de deeltjes onderling groter omdat het een deeltje minder lang in de film verblijft als het ander en dus wordt de piekbreedte groter. Dit doet de resolutie verminderen.

Er moet dus een compromis gezocht worden maar in het algemeen neemt de resolutie toe bij een afname van de filmdikte.

De kleine resolutie bij een kleine filmdikte kan een gevolg zijn van de grote interne diameter. De verhouding filmdikte/interne diameter speelt ook een rol.

Uw resultaten kunnen kloppen en ik wou ze wel eens narekenen maar zal wegens tijdsgebrek (examen) niet lukken.

Berichten: 16

Re: Resolutie en filmdikte

Sorry dat het zo lang geduurd heeft voor ik reageer, drukke periode gehad.

mbv de gaussvergelijking kan theoretisch de piek in het chromatogram worden getekent. Deze ziet er als volgt uit:

-(t - tr)2 x N

2 x tr2

c(t) = M x e

F x √(2π tr2/N)

waarin c(t) de concentratie van de komponent op tijdstip t is.

Verder is N het aantal schotels, tr de retentietijd, M de geinjecteerde hoeveelheid en F het volumedebiet.

Je kunt nagaan dat de invloed van de filmdikte via het volumedebiet invloed heeft op de lineaire snelheid door de kolom en daarmee op de resolutie.

Zit hier soms de angel?

Berichten: 16

Re: Resolutie en filmdikte

Ik zie dat de formule verkeerd wordt weergegeven.

c(t) = M / [F√(2πtr2/N)] x exp [-(t-tr)2N / (2tr2)]

Reageer