somreeks van 1/(n^2)

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

somreeks van 1/(n^2)

Hoi,

Ik ben benieuwd hoe je de somreeks van 1/(n^2) moest uitrekenen. De reeks loopt van n=1 tot n=oneindig. Er moest iets van (pi^2)/ 6 uitkomen..., maar hoe?

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: somreeks van 1/(n^2)

tja dat is inderdaad een mooi probleem maar het is ook niet evident

er zijn meerdere manieren

de eerste methode die ik zag (in ingenieursstudies ooit...) was met fourier

ontbindingen : je ontbindt x^2 op het interval [-Pi,Pi] met fourier

je bekomt dan de reeks Pi^2/3+sum(cos(k*x)*(-1)^k*4/k/k),k=1..infinity)

onder een reeks voorwaarden is dit op het interval [-Pi,Pi] precies de functie x^2

(die voorwaarden zijn meestal 'saai' in de zin van continu en afleidbaar en zo, maar je moet wel opletten als je gaat evalueren in randpunten eigenlijk)

nu wil dat dus zeggen dat je reeks ook klopt voor x=Pi

merk opdat voor gehele k cos(k*Pi)=(-1)^k

dus is Pi^2/3+sum((-1)^k*(-1)^k*4/k/k,k=1..infinity)=Pi^2

een beetje herschikken levert nu dat je gezochte som gelijk is aan Pi^2/6

dit bewijs is waarschijnlijk beetje raar maar er is ook een betere methode , via de complexe analyse, meer bepaald de residustelling, maar als je die niet kent is het bijna hopeloos om uit te leggen, dus laat me wat weten en dan leg ik het ff uit hoe dat gaat

het interessante is dat je met complexe analyse eigenlijk de reeks 1/ n^m

voor m=2,4,6,..... kunt berekenen (hoewel het na een tijd echt geen plezante berekening meer is), en het toffe is , je vindt altijd

Pi^m*(iets rationaal)

het vreemde is dat de reeks 1/n^m voor oneven m veel lastiger is

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: somreeks van 1/(n^2)

Klopt, dat is de formule van Euler:

Afbeelding

Om dit te bewijzen zijn er meerdere manieren, maar ze zijn bepaald niet triviaal.

Deze reeks heeft te maken met de bekende Riemann Zeta functie.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: somreeks van 1/(n^2)

Er is ook wel een eenvoudiger bewijs, d.m.v. een gesloten padintegraal ( - :P naar + :P en vervolgens via de "rand" van het complexe vlak weer terug naar - :roll: ). Maar dan moet je de som omschrijven in een integraal en de residu-stelling gebruiken. Ik vind het inzichtelijker dan werken met de zeta-functie, maar het is nog steeds erg lastig en abstract (niveau ~2e jaars universitaire wis/natuurkunde).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: somreeks van 1/(n^2)


Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: somreeks van 1/(n^2)



Ja, leuk. Ik bedoelde dus bewijs 8 (alhoewel hij het zich wat moeilijker maakt door een ander contour te kiezen), maar ik denk dat dit ook van behoorlijk pittig niveau is. Het was een tentamensom voor mijn college complexe analyse, en daarom herinner ik hem me nog :roll:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: somreeks van 1/(n^2)

Wij hebben hem tijdens Complexe Analyse ook ooit afgeleid uit de reeks voor cotg(z).

Het lijkt eerst abstract maar als je er een keer wat bedreven in bent is de complexe analyse een erg krachtig werktuig.

Berichten: 93

Re: somreeks van 1/(n^2)

hmm die link werkt niet meer
BABBAGE

Reageer