zuiveren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

zuiveren

haai! ik weet dat men vooraleer men een chromatografische bepaling gaat doen met een stof die niet zuiver is,men deze kan zuiveren ahv een prekolom...nu vroeg ik mij af hoe je daarbij precies tewerk gaat...bevat die prekolom alle stoffen die complementair zijn aan wat er niet in onze gezuiverde stof mag zitten?

graag hieromtrent beetje uitleg,alsjeblief!alvast bedankt! greeetings

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: zuiveren

Ik ben niet helemaal zeker, maar volgens mij is een prekolom een kolom met (normaal) dezelfde stationaire fase als de eigenlijke kolom. Ernstige onzuiverheden worden irreversibel geabsorbeerd door de prekolom. Dat is beter dan dat ze aan de eigenlijke kolom binden, want de prekolom is vaak veel goedkoper en eenvoudig te vervangen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.153

Re: zuiveren

Een prekolom kan je op een paar manieren gebruiken.

Als je hem direct vast maakt aan de LC kolom werkt hij als een filter. Hierbij wordt ervoor gezorgt, zoals Beryllium zegt, dat de onzuiverheden niet op de dure LC kolom komen. De levensduur van deze kolom wordt hierbij dus vergroot.

Een andere manier is om hem via een schakelkraan naast de LC kolom te hangen.

door je monster dan te injecteren op de voorkolom kan je de te bepalen component vasthouden en de onzuiverheden naar een afvalvat spoelen. (bijvoorbeeld zouten uit een eiwit mengsel) Door daarna de kolom in-line met de LC kolom te schakelen kan je met de echte LC scheiding beginnen. Voordelen: schoon monster op je LC en je kan je monster concentreren op de voorkolom. Je gebruikt hem als een soort SPE kolom.

Reageer