scheiden van moleculen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

scheiden van moleculen

stel we krijgen 3 organische moleculen gegeven die enkel verschillen in hun R-groep (respectievelijk R1= methyl , R2= ethyl en R3= propyl )

wat is de meest selectieve methode om ze van elkaar te gaan scheiden? ik dacht aan capillaire elektroforese,waarin de molecule met methylgroep dan het verste kan migreren...zijn er betere suggesties? (waaronder toegelaten GC, LC, HPLC, CE,ook IEF,CZE,MECC,CGE)

dank! Leen

Berichten: 2.399

Re: scheiden van moleculen

Capilaire elektroforese kan alleen als je er een lading op kan krijgen. Dus het moet een zuur of base zijn anders krijg je geen scheiding (elutie met EOF). Ik zou als eerste een RP-HPLC met een C18 kolom proberen. En als het kleine vluchtige moleculen zijn kan je zelfs aan GC denken. Dit is het allermakkelijkst!

In principe ga je altijd voor GC. Als GC niet werkt of kan, dan pas ga je aan wat anders denken.

Berichten: 25

Re: scheiden van moleculen

oke bedankt voor je antwoord!ik ga voor de RP-HPLC :D

Berichten: 2.399

Re: scheiden van moleculen

Bedenk wel waarom he? Wat zijn de kookpunten van je stoffen? Als deze kookpunten relatief laag zijn, neem dan GC. Zijn de stoffen water oplosbaar (dit geeft vaak hoog kookpunt). Dan neem je RP-HPLC. Als ze niet water oplosbaar zijn, zoals vetten zul je zelfs naar NP-HPLC moeten gaan. :D

Berichten: 25

Re: scheiden van moleculen

mja,ik heb momenteel geen effectief voorbeeld dus ook geen kookpunten enzovoorts,ik heb gewoon maandag examen van geneesmiddelenanalyse, en stel dat we zo een vraag krijgen (en dit is wel een veelgestelde vraag) dat ik toch een beetje in die richting zit te zoeken :D ,ik zal dan al uw mogelijkheden es in gedachten nemen en hieruit hopelijk de goeie kiezen he!okeee merci!nu maar hopen dat ik de goeie ingeving krijg op mijn examen! bubaai , L

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: scheiden van moleculen

Aangezien je redelijk korte koolstofstaarten hebt zou ik, bij HPLC, geen C18-kolom kiezen maar een C6 of iets dergelijks. Met een C18 heb je waarschijnlijk meer kans dat de stoffen dicht op elkaar elueren, vlak na de dode tijd. Mogelijk kan je een kolom nemen waar een combi C6/fenyl in zit.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: scheiden van moleculen

Aha maar geneesmiddelen, dan moet je inderdaad vaak RP-HPLC doen. FF een vuist regeltje:

1 functionele groep per 1-6 koolstof moleculen: C kolom (je hebt alle power nodig)

1 functionele groep per 6-12 koolstof moleculen: C18 kolom

1 functionele groep per 12 of meer koolstof moleculen: C8 of nog kleiner. (als je dit op een C18 of C kolom gaat doen krijg je het er nooit meer van af)

Binnen deze grensen speel je met de samenstelling van je eluens

Dus wat beryllium zegt is precies omgekeerd, hier worden vaak fouten mee gemaakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: scheiden van moleculen

Ah, weer wat geleerd...

Is het trouwens niet zo dat het ook vaak een trial-and-error is welke kolom het beste is?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: scheiden van moleculen

Het zijn idd maar vuistregels. Maar het geeft in iedergeval een goed uitgangspunt. Maargoed je moert in iedergeval een kolom als je lange koolstof ketens die zeer apolair zijn met een C18 wil gaan scheiden. Je bent dan je kolom zeg maar aan het coaten (zelfs met 100% acetonitriel of methanol krijg je het er niet meer af). Een tepolair molecuul scheiden met bv C6 kan geen kwaad, je vernielt niks dan. Je hebt dan enkel geen retentie.

Reageer