Zink en Koper bepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Zink en Koper bepaling

Ik moet een concentratie bepaling doe van zink en koper alleen moet ik drie proefen doen om de concentratie te bepalen. Nou is er al een bepaling gedaan met een polarograaf en met een spectofotometer (er mocht een proef naar keuze gedaan worden dit hoefde niet elektrochemie's) Het probleem is alleen dat de oplossing blauw is van de koper, hierdoor valt de koper concentratie wel te bepalen maar de zink niet met een spectofotometer. Is er iemand die hier een oplossing voor weet door bijvoorbeeld zink neer te laten slaan, of door zink te kleuren of een andere manier. De oplossing is aangezuurd met HCl.

Berichten: 2.399

Re: Zink en Koper bepaling

Tabel 45 van binas staan neerslag reacties. Als je de oplossing zuur wilt houden, dan zou ik het koper neerslaan met fosforzuur. Kan je zink wel spectrofotometrisch bepalen?

Veel leuker is natuurlijk de AAS gebruiken!

Greetz Leon

Berichten: 3

Re: Zink en Koper bepaling

Aan Tabel 45 heb je niks want beide ionen gedragen zich hetzelfde, maar volgens mij leraar moet je zink kunnen kleuren op een of andere manier, maar ik ga dan wel proberen koper neer te laten slaan met fosfor zuur en hoop dan ergens een kleur methode te vinden voor zink.

Thnx Bart

Berichten: 2.399

Re: Zink en Koper bepaling

Ooops ja daar heb je gelijk in. Gebruik dan ook geen fosforzuur, want daarmee sla je dus alles neer. Moet je spectrofotometrisch bepalen?

Berichten: 3

Re: Zink en Koper bepaling

Hoeft opzich niet maar als er nog er zeg maar wel een aparte bepaling van de concentratie Zink gedaan kan worden zou dat wel heel mooi zijn. Maar ik heb echt geen idee meer, zat nog te denken aan een Conductometrische bepaling. Omdat er ook een Polarografische bepaling gedaan word.

Reageer