vertaling gevraagd

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

vertaling gevraagd

Ik ben een vertaler van octrooien op het gebied van chemische technologie, met de nadruk op technologie. Ik heb nu een tekst die iets te 'chemisch' is voor mij en wil graag weten wat de Nederlandse termen zijn van

hydrofluoromethane - hydrofluoroethane - hydrofluoropropane.

Als iemand me ook kan helpen aan een link naar een site waar ik dergelijke vertalingen kan vinden dan graag. Tussen (): het is niet te vinden in het online Woordenboek Organische Chemie van de Univ. Nijmegen...

Berichten: 30

Re: vertaling gevraagd

volgens mij lijkt da gewoon hydrofluormethaan, hydrofluorethaan en hydrofluorpropaan.

Echt zeker ben ik er nie van maar da zou ik er van maken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: vertaling gevraagd

Is dat dan methaan met een hydrofluor groep of zo? Zelfs in het Engels kan Google maar 8 hits vinden op hydrofluoromethane. Het lijkt me een zeer slechte benaming voor een mengsel van verschillend gesubstitueerde fluoralkanen, waar de rest van de posities gewoon waterstoffen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: vertaling gevraagd

Wanneer de namen specifieke verbindingen aan geven dan zou ik ze vertalen als

fluormethaan

fluorethaan

fluorpropaan

Een probleem bij propaan is dat het fluoratoom zowel op het eerste als het tweede koolstofatoom van propaan kan zitten: 1-fluorpropaan of 2-fluorpropaan.

Waarschijnlijker is dat er een klasse van verbindingen wordt bedoeld (al is dat moeilijk te zeggen op basis van enkel deze namen). Hierbij kunnen één of meerdere fluoratomen aan het koolstofskelet gebonden zijn. De toevoeging van hydro sluit dan de zgn perfluoralkanen (met enkel fluoratomen aan de koolstofatomen) uit.

De vertaling is dan letterlijk:

fluorwaterstofmethaan (mono-, di-, tri-fluormethaan)

fluorwaterstofethaan

fluorwaterstofpropaan

Berichten: 159

Re: vertaling gevraagd

DrQuico schreef:Waarschijnlijker is dat er een klasse van verbindingen wordt bedoeld (al is dat moeilijk te zeggen op basis van enkel deze namen). Hierbij kunnen één of meerdere fluoratomen aan het koolstofskelet gebonden zijn. De toevoeging van hydro sluit dan de zgn perfluoralkanen (met enkel fluoratomen aan de koolstofatomen) uit.
Na het lezen van dit patent denk ik ook dat bedoeld wordt wat DrQuico gezegd heeft.

Dus:

hydrofluoromethane: CHnF4-n; 1≤n≤3

hydrofluoroethane: C2HnF6-n; 1≤n≤5

hydrofluoropropane: C3HnF8-n; 1≤n≤7

Reageer