reactievergelijking

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

reactievergelijking

Hallo!

Daar ben ik weer.....hoop dat het nu zo'n beetje de laatste keer is hoor! :P

Heb nog even een vraagje over de reactievergelijking tussen wijnsteenzuur en calciumchloride. We willen door middel van de gravimetrische methode het gehalte aan wijnsteenzuur bepalen in zoete witte wijn. Maar om dit te berekenen, hebben we, volgens mij, een reactievergelijking nodig.

We hebben wijnsteenzuur laten neerslaan met calciumchloride. Het begin van de reactievergelijking is dan ook: C4H6O6 + CaCl2 = .........

Wat er dan precies ontstaat weet ik niet, ik dacht iets van C4H4O4, maar wat zijn dan de verdere reactieproducten?

Misschien een stomme vraag, met een heel simpel antwoord. Maar ik kom er even niet op! :D

Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes, Marlinde

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: reactievergelijking

C4H6O6 + CaCl2 => CaC4H4O6 (s) + 2 H+(aq) + 2 Cl-(aq)

Dit lijkt mij het meest logische...

Als je er vervolgens zwavelzuur bij gooit krijg je weer wijnsteenzuur...

Berichten: 51

Re: reactievergelijking

Aan de brutoformule te zien bevat wijnsteenzuur twee zuurgroepen. Kunnen die

alle twee met calcium reageren? Anders klopt volgens mij de reactie vergelijking van Jorim niet. Er komen twee protonen vrij, maar er wordt maar 1 calcium gebonden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: reactievergelijking

Die kunnen inderdaad beide reageren. Calcium is 2+ geladen en het dianion van wijnsteenzuur is 2-. De reactievergelijking klopt

Berichten: 51

Re: reactievergelijking

Och ja natuurlijk ik had even niet goed nagedacht

Berichten: 6

Re: reactievergelijking

Oké! Super, heel erg bedankt! Had zoiets in mijn gedachten, maar nu weet ik het in ieder geval zeker! :D

Groetjes Marlinde

Reageer