Boeken over wiskunde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

Boeken over wiskunde

Ik zit nu in 5vwo en ben me wat meer bezig gaan houden met scheikunde, wat andere boeken gekocht, wat glaswerk en dergelijke gekocht. Enfin, ik zou me ook graag willen verdiepen in de wiskunde die om de hele scheikunde heen hangt. Vooral voor fysische chemie is neem ik aan een hoop kennis van wiskunde nodig.

Aan de mensen die hier scheikunde studeren, wat voor een wiskunde komen jullie het meeste tegen als jullie met de studie bezig zijn?

Misschien titels van boeken waar jullie dolenthousiast over zijn (of juist niet)?

:D

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: Boeken over wiskunde

Welkom op Chemieforum.nl!

Chemie -> wiskunde -> statistieken -> niet leuk

Ga niks doen met statistieken want dan wil je gelijk niks meer met chemie te maken hebben, naja dat is overdreven maar echt leuk is dat niet...

Verder geen concrete suggestie over een boek.

Berichten: 1.122

Re: Boeken over wiskunde

De wiskunde is idd (voor velen) de minst leuke kant van de scheikunde. Echter als je fysische chemie leuk vindt dan kun je wiskunde zeker goed gebruiken. Dit is echter wel weer erg lastig om thuis te doen. (want dat is toch de bedoeling?)

Als in de scheikunde wiskunde wordt gebruikt dan is dat meestal voor de interpretatie van resultaten, bijvoorbeeld integratie van chromatografie pieken, of in de statistiek/chemometrie. En daar wil je je echt niet mee bezig houden als beginnend chemicus.(en dat is trouwens ook helemaal niet nodig)

Als je je toch graag wil verdiepen in de gebruikte wiskunde, dan moet je zowieso de 'basis'wiskunde kennen. Daaronder valt integreren, differentiëren, en werken met exponentiële en logaritmische functies. Voor een 5-VWO student is dat toch een lastige opgave.

Een goed boek, op medium-niveau, die ik ook in het eerste jaar van de HLO heb gebruikt, is: "wiskunde voor het hoger onderwijs" van R. van Asselt

Succes ermee! want gemotiveerde chemici zien we (helaas) niet zo veel op de middelbare school.

Berichten: 20

Re: Boeken over wiskunde

Nou, statistiek is inderdaad ook niet een van mijn beste vakken, maar heb je helaas wel nodig. Zelf ben ik een interesse voor chemometrie. (dat is nou net de tak van chemie die veel gebruik maakt van statistiek :D ).

Vooral als je bezig bent met fysische chemie moet je je wel enigszins kunnen verdiepen in de diffentiaal en integraal vergelijkingen en dat soort **** dingen.

Ik schaam me nu om te zeggen maar die wiskunde lessen tijdens de studie waren inderdaad nodig om andere vakken te begrijpen. Niet te geloven dat ik dat ooit zou zeggen. Afbeelding

Voor wiskunde boeken zou ik zeggen ...............hmm ... er zijn er zoveel !!!!

Berichten: 8

Re: Boeken over wiskunde

Daaronder valt integreren, differentiëren, en werken met exponentiële en logaritmische functies.
Hoe heet deze tak van de wiskunde dan precies? Lineaire/elementaire algebra?

Integreren (net geleerd, zal vast weinig voorstellen) en vooral differentieren ken ik al, ik wil dit juist wat meer uit gaan diepen zodat ik toch een beetje die "wiskunde-geest" kan ontwikkelen die ik zeker nodig denk te hebben. Vooral aangezien ik ook wel wat van de fysische kant zou willen weten; Quantummechanica zonder wiskunde lijkt me bijvoorbeeld een slechte combi.

Statistiek? Daar valt kansrekenen ook onder? Dat is namelijk wel een grote hoop bagger ja...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Boeken over wiskunde

Voor Fysische chemie heb je inderdaad integreren en differentiëren nodig, en op hoger niveau dan je in middelbare-school boeken zal kunnen vinden.

Hoe dat heet? Pfoeh; eh, het zal wel een deel van Calculus zijn...

Punt waar je rekening mee moet houden: bij Fysische Chemie en Quantummechanica wordt veelvuldig gebruik gemaakt van zgh. imaginaire getallen. Dat zal je dus voor goed begrip mee moeten nemen, echter, dat is best wel pittig om met zelfstudie te beheersen.

Het boek wat in de eerste twee jaar van de universiteit bij ons wordt (werd?) gebruikt voor Wiskunde was Mathematical methods for Science Students, van Stevenson (weet niet zeker of ik het goed spel).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.122

Re: Boeken over wiskunde

Statistiek? Daar valt kansrekenen ook onder? Dat is namelijk wel een grote hoop bagger ja...
Om bepaalde statistische formules af te kunnen leiden heb je wiskunde B(2) nodig. Maar die afleidingen zijn vaak meer bedoelt om te 'zien' hoe men aan de formules komt en is dus niet een vereiste voor het werken met statistiek.

Als je wiskunde A en B redelijk goed beheerst dan komt de statistiek ook wel goed. Een deel van statistiek komt ook neer op inzicht in het werken aan je resultaten.

Kansberekeningen heb ik iig voor zover ik mij kan herinneren nooit veel gebruikt met statistiek. Anders had ik het nog wel geweten want ik ben er vrij slecht in.

succes

Berichten: 311

Re: Boeken over wiskunde

Statistiek kun je ook gebruiken om meetresultaten te extrapoleren en bepaalde conclusies aan grafieken te verbinden (zoals een meting met als resultaat een gaussische grafiek). Maar ik ben bang dat de achterliggende gedachte toch steeds met kansen in aanraking komt.

Berichten: 2.399

Re: Boeken over wiskunde

Statistiek draait volledig om kansberekening in mijn ogen. Het draait uit eindelijk om de onzekerheid in je eindantwoord (dus de kans dat je goed of fout zit).

Berichten: 1.122

Re: Boeken over wiskunde

ja als je het zo bekijkt dan komt het idd op kansberekeningen neer. Afbeelding

Berichten: 3

Re: Boeken over wiskunde

Om een idee te krijgen zie je in de bijgaande link de vakken, inclusief wiskunde, aan de Universiteit Nijmegen. Als je een oude druk van P.W. Atkins "Physical Chemistry" te pakken kunt krijgen bij bv De Slegte, kun je een idee krijgen van de fysische chemie en welke wiskunde daarin voorkomt.

link: http://www.studiegids.science.ru.nl/2004/S...%28bachelor%29/

Succes.

Berichten: 485

Re: Boeken over wiskunde

statistiek :D

Op de VU hadden we 'Mathematical methods for science students' van Stephenson.

Imigianaire getalle, diff. en integreren en beter nog geen statistiek!! :P

Berichten: 8

Re: Boeken over wiskunde

Jantine schreef:statistiek  :D

Op de VU hadden we 'Mathematical methods for science students' van Stephenson.

Imigianaire getalle, diff. en integreren en beter nog geen statistiek!! :P
Is zo'n boek een beetje te volgen voor thuis of kan ik dan beter op zoek naar iets anders? dus zonder bijbehorende hoorcollege's ed.

Berichten: 485

Re: Boeken over wiskunde

Redelijk... Er staan wel wat antwoorden in en bij elk nieuw onderwerp een stukje uitleg.

Op de universiteit van Wageningen hebben ze een heel goed boek, helaas weet ik niet meer hoe het heet, en het is nog in het NL ook :D .

Berichten: 10

Re: Boeken over wiskunde

Op school gebruiken we "Toegepaste Wiskunde voor het hoger beroepsonderwijs" van J.H. Blankespoor (ISBN : 90-5574-309-7)

Een lekker duidelijk boek, met opdrachten EN antwoorden.

En nog een voordeel -> in het Nederlands :D

Reageer