wat is fenol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 6

wat is fenol

heej kan iemand mij uitleggen wat fenol is ik moet het morgen weten omdat ik een presentatie ga houden over afvalverwerking van het AVR

en daar komt de term Fenol in voor dus

AUB iemand die het weet vertel het me!

marcel.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: wat is fenol

Tipje van de sluier: "Fen" komt van fenyl

"Ol" is een aanduiding voor een alcohol

Dus wat denk je zelf dat het zou kunnen zijn?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 6

Re: wat is fenol

Sorry ik heb echt geen idee ik zet ook pas op deze opleiding ik schaam me diep maar zou je het mischien kunnen uitleggen?

Berichten: 1.122

Re: wat is fenol

fenol, ook wel benzenol genoemd is een benzeenring met daaraan een alcohol groep, -OH dus

C6H5OH

succes Afbeelding

Berichten: 6

Re: wat is fenol

bedankt voor je tijd!

ik kan deze informatie echt goed gebruiken;)

nogmaals bedankt,

marcel.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: wat is fenol

tadaaaaa:

Afbeelding

Veel plezier ermee! Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat is fenol

Bah, allebei deze structuurformules tonen het aromatisch systeem als ouderwetse structuur zonder resonantie. Hebben jullie geen beter plaatje?

Afbeelding

Nog even wat extra informatie: fenol is behoorlijk giftig. En het OH-waterstofatoom is flink zuur. Fenol wordt in de geneeskunde soms gebruikt om selectief bepaalde weefsels aan te tasten.

Berichten: 10

Re: wat is fenol

Nog even wat extra info :

Fenol (carbolzuur) is een witte, kristallijne stof die gebruikt wordt bij de synthese van diverse andere organische verbindingen.

Fenol is een organische verbinding waarbij een hydroxylgroep direct gebonden is aan een koolstofatoom van een aromatische ring.

Fenolen vertonen niet het karakteristieke gedrag van alcoholen.

Zij zijn zuurder vanwege het elektronenzuigende effect van de aromatische ring.

Berichten: 159

Re: wat is fenol

Bah, allebei deze structuurformules tonen het aromatisch systeem als ouderwetse structuur zonder resonantie. Hebben jullie geen beter plaatje?


Je bedoelt met zo'n ringetje in het midden? Ik vind dat persoonlijk minder handig. Formeel staat zo'n ringetje voor 6 л-elektronen. Dat zou betekenen, dat naftaleen (met twee ringetjes) 12 л-elektronen zou hebben, terwijl het er maar 10 heeft. Bovendien kun je zonder ringetjes (dus met dubbele bindingen) de mesomere grensstructuren weergeven, wat bijvoorbeeld handig is bij het uitleggen van (+)M- en (-)M-effecten. Bij ons op de universiteit wordt ons geadviseerd dat we aromatische systemen met dubbele bindingen tekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat is fenol

12 is niet 4n+2, dus dat is makkelijk genoeg. Natuurlijk, de grensstructuren uitschrijven is het beste, maar als er maar 1 structuurformule wordt gegeven dan vind ik de ringetjes en stippeltjes voor delocalisatie een redelijk alternatief.

ObFact: Fenol heeft een smeltpunt van 43 graden.

Berichten: 1.153

Re: wat is fenol

nog wat info, ik weet niet of je er wat aan hebt....fenol is een afbraak product van enige pesticiden. (ooit een stage over gedaan)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: wat is fenol

Bah, allebei deze structuurformules tonen het aromatisch systeem als ouderwetse structuur zonder resonantie. Hebben jullie geen beter plaatje?
Bah?!? Ouderwetse struktuur?

Naar mijn idee een lichtelijk overdreven reactie.

Ik persoonlijk heb een grote voorkeur voor het gebruik van de struktuur zonder het ringetje in het midden.

De manier waarop je een benzeenring tekent hangt sterk af van je persoonlijke voorkeur en van de eigenschappen die je wilt benadrukken. Voor het opstellen van reactiemechanismen (electrofiele en/of nucleofiele aromatische substitutie) aan fenyl-groepen is het gebruik van het ringetje in ieder geval ongeschikt.

Ouderwets lijkt me het het tekenen van een fenylring met drie enkele en drie tweevoudige bindingen ook zeker niet, aangezien nagenoeg alle recente publicaties op het gebied van de organische chemie (in tegenstelling tot vroeger) GEEN gebruik maken van de resonantiestruktuur (met het ringetje).

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat is fenol

Ik bind in. Het is blijkbaar ingeburgerd genoeg tegenwoordig dat dubbele banden met elkaar een enkel systeem kunnen vormen.

Berichten: 198

Re: wat is fenol

als jullie muggenziften kan er nog wel een schepje bovenop dacht ik .

"ringetje in het midden" vindt ik niet echt een mooie wetenschappelijke naam.

wij gebruiken "elektronenwolk"

is er ook een officiele mooie naam voor ?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: wat is fenol

Strontium schreef: wij gebruiken "elektronenwolk"

is er ook een officiele mooie naam voor ?
л-systeem? Die naam refereert naar het feit dat het elektronen in л-orbitals betreft, die over het hele systeem gedelocaliseerd zijn.

Reageer