fosforescentie of fluorescentie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

fosforescentie of fluorescentie?

fosforescentie of fluorescentie zijn voorbeelden van luminescentie.

Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen fosforescentie en fluorescentie?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: fosforescentie of fluorescentie?

Beide zijn een geval van het opnemen van een foton, en later weer uitzenden op een langere golflengte. Het verschil is de tijdschaal waarop het hele proces zich afspeelt.

Als je de juiste golflengte licht instraalt op een verbinding kan deze een foton opnemen (absorberen) en daarmee in een zogenaamde aangeslagen toestand komen. In veel gevallen is dat een omkeerbaar proces, en komt een soortgelijk foton (zelfde golflengte) er weer uit. Niets bijzonders.

Bij fluorescentie gebeurt er tussen die twee iets bijzonders: de "aangeslagen" toestand verliest wat energie op een andere manier, dus niet door een foton uit te stralen maar bijvoorbeeld als warmte in de omgeving. Daarna komt de rest van de energie vrij als een foton van een lagere energie, met een langere golflengte dan de ingestraalde golflengte. Dit hele proces speelt zich af in zeer korte tijd (nanoseconden tot misschien milliseconden).

Bij fosforescentie is er nog een klein verschil: door het niet-stralend energieverlies komt het molecuul in een status waarvandaan de overgang naar de grondtoestand kwantummechanisch "verboden" is: vaak betekent dat dat vanwege symmetrieoverwegingen dit verval niet zomaar met uitstraling van een foton kan verlopen. Hoe komt het molecuul dan terug in de grondtoestand? Nou, uiteindelijk toch door een foton af te staan. Alleen kan het dan een moleculaire eeuwigheid (seconden, minuten) duren voordat de verboden overgang toch plaats vindt.

Berichten: 1.122

Re: fosforescentie of fluorescentie?

2 elektronen in een schil van een atoom hebben een tegengestelde spin. ook als 1 van de elektronen naar een aangeslagen toestand gaat en daarna weer terug valt onder uitzending van licht(=fluorescentie) behouden de 2 elektronen een tegengestelde spin.

De spin van het electron in het hogere energetische niveau kan in enkele gevallen ook omslaan waarbij het een klein beetje energie verliest en dus naar een iets lager energieniveau gaat. Als het nu vanuit dit niveau weer terugvalt naar de oorspronkelijke grondtoestand (waarbij ook de spin weer omslaat) dan wordt er ook licht uitgezonden (= fosforescentie)

vrij kort uitgelegd, maar daar komt het wel op neer.

Grtz Bas

Berichten: 10

Re: fosforescentie of fluorescentie?

Heel erg bedankt!

Nu moet ik het nog even onthouden, zodat ik het morgen op mijn tentamen kan herproduceren Afbeelding

Berichten: 26

Re: fosforescentie of fluorescentie?

Misschien een hele stomme vraag.. maar heeft de kleur die dan wordt uitgezonden iets te maken met de fluor/fosfor? Of is er een andere reden waarom juist deze namen gekozen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: fosforescentie of fluorescentie?

Misschien een hele stomme vraag.. maar heeft de kleur die dan wordt uitgezonden iets te maken met de fluor/fosfor? Of is er een andere reden waarom juist deze namen gekozen zijn.
Geen idee waar de namen vandaan komen, maar met de kleur van het uitgezonden licht heeft het niets te maken. Zelfs fluorescentie in X-rays is mogelijk!

Berichten: 1.122

Re: fosforescentie of fluorescentie?

Een mogelijk reden van de naamgeving kan zijn dat in de tijd dat de luminescentie "ontdekt" werd, fluorescentie voornamelijk werd geconstateerd bij fluor verbindingen. Hetzelfde voor fosforescentie, wat op 'het eerste gezicht' hetzelfde lijkt als fluorescentie met als verschil het tijdsbestek waarin het plaats vindt; mogelijk werd dit verschijnsel als eerste geconstateerd bij fosforverbindingen en werd er op grond daarvan reeds onderschijdt tussen gemaakt.

Maar als iemand het zéker weet, ik hoor het graag! Afbeelding

Grtz Bas

Berichten: 1.122

Re: fosforescentie of fluorescentie?

Ik heb het 'even' opgezocht:

De term fosforescentie komt van het griekse woord: "fosforus" en dat betekent: "lichtdragend"

Een grieks woord als "fluorus" of iets dergelijks kan ik nergens vinden. Wel staat er op http://www.minerals-n-more.com/Fluorite_Info.html

dat het mineraal "fluoriet" oplicht onder ultraviolet licht, en dat de term "fluorescentie" daar van afgeleid is. Of dat ook echt waar is betwijfel ik eerlijk gezegd een beetje....... Maar de herkomst van het woord "fosforescentie" is iig duidelijk Afbeelding

zo, toch leuk antwoord geven op je 'eigen' vraag:)

Grtz Bas

Beryllium: tip: door je link zonder cursieftag te typen wordt-ie meteen klikbaar!

Reageer