zenuwgas

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

zenuwgas

er zijn verschillende codes voor zenuwgassen (bijvoorbeeld: tabun: GA, sarin: GB, VX: VX) waar staan deze codes voor. Ik heb op een site zien staan dat het te maken heeft met bepaalde G-stoffen, en V-stoffen.. weet iemand dit?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: zenuwgas

Alle zenuwgassen hebben verschillende eigenschappen en daar slaan die afkortingen (GA, GB, GD, en VX) op.

GA: Tabun

GB: Sarin

GD: Soman

VX: VX

Alle 'G' zenuwgassen zijn een helder, kleurloos en smaakloos oplosbaar in water en de meeste organische oplosmiddelen. GB is ook nog eens geurloos en het meest vluchtbaar. GA heeft een lichte fruitgeur en GD een lichte kamfer geur. VX is een heldere amberkleurige geurloze en olieachtige stof welk mengbaar is met water en goed oplost in (alle) oplosmiddelen. VX is ook het minst vluchtbare zenuwgas.

Bron: Agency for Toxic Substances and Disease Registry (ATSDR)

Berichten: 1.153

Re: zenuwgas

VX is kleurloos. Niet olie achtig. Het lost wel goed op in water, alleen hij valt dan direct uit elkaar.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: zenuwgas

VX is kleurloos. Niet olie achtig.
Echt wel :D

MSDS van VX: Kleurloos tot strokleurig en moterolieachtig

Centers for Disease Control and Prevention: Olieachtig en amberkleurig

Naja zo kan ik nog wel even doorgaan, maar veel sites verwijzen vooral naar deze twee en dit lijken me redelijk betrouwbare bronnen..

Berichten: 1.153

Re: zenuwgas

ik mag het niet zeggen maar het is toch echt zo dat het kleurloos is...wij werken ermee.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: zenuwgas

ik mag het niet zeggen maar het is toch echt zo dat het kleurloos is...wij werken ermee.
Tja (vermoede ik al) daar kan ik niet tegenop met mijn internetbronnetjes en is het ook smaakloos ??? :D

Berichten: 1.153

Re: zenuwgas

hahahahaha ik heb het nooit geproefd! :D

Re: zenuwgas

tja smaakloos is het zeker, er zijn maar weinig mensen die dat na kunnen vertellen, maar wat JeroenC zegt, dat klopt. Het is kleurloos en heeft een lage dampspanning. Olieachtige, persoonlijk niet. Maar heeft wel een goede surface contact.

ps. JeroenC nog gefeliciteerd met je voornemen

Berichten: 1.153

Re: zenuwgas

dank je killmenow!

(ps. wie ben je precies, mail me even prive)

Berichten: 2

Re: zenuwgas

bedankt allemaal. :D

Re: zenuwgas

JeroenC schreef: dank je killmenow!

(ps. wie ben je precies, mail me even prive)
graag gedaan Jeroen, ik kom vandaag wel even langs om mij voor te stellen oke.

Berichten: 1.153

Re: zenuwgas

ok, ben na 11.30 op het lab, moet eerst naar Amsterdam

Berichten: 1

Re: zenuwgas

VX is kleurloos. Niet olie achtig. Het lost wel goed op in water, alleen hij valt dan direct uit elkaar.
Hallo Jeroen,

Ik heb er ook een paar keer mee gewerkt op de Chemical School, Ft Leonard Wood. Hier heb ik met VX ( en Sarin) moeten identificeren m.b.v. detectiestickers, Chemical Agent Monitor en met de Amerikaanse apparatuur.

Deze VX was echt en zag er uit als stroperige motorolie. Kan natuurlijk dat er aan de VX waarmee ik gewerkt heb stoffen zijn toegevoegd welke de stof voor militair gebruik beter inzetbaar maken.

Met vriendelijke groet,

Lesley

P.S. Als iemand de lettercode's voor chem strijdmiddelen wil, laat het me even weten.

Reageer