fysische chemie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 254

fysische chemie

Hee, ik heb na lang denken eraan gedacht dat fysische chemie mij wel ligt, maar wat kan ik er later eigenlijk mee doen?

Wim.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: fysische chemie

Fysisch chemicus worden?? :D

Maar serieus: Fysische chemie is bij uitstek een studierichting die maakt dat je de beste banenkansen hebt als je in het wetenschappelijk onderzoek blijft. Denk aan de echt fundamentele bestudering van moleculaire processen.

Bijvoorbeeld het bestuderen van chemische reacties m.b.v. femtoseconde-lasers.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: fysische chemie

Volgens mij verschillende richtingen binnen de fysische chemie toch wel reële banenkansen in de industrie. Denk bijvoorbeeld aan colloïd chemie. Colloïden worden echt overal in toegepast. Of anders electrochemie of oppervlaktechemie.

Maar ja, ik ben geen fysisch chemicus dus over de perspectieven van andere onderdelen binnen de fysische chemie (thermodynamica e.d.) weet ik niet zo veel. Ikzelf vind organometaalchemie toch veruit het leukste onderdeel.

Berichten: 39

Re: fysische chemie

Er zijn ontzettend veel banen in de industrie voor chemisch-fysici, maar in het algemeen wel in de R&D-hoek.

Ik werk zelf voor een bedrijf dat cosmetische producten maakt. Emulsies, vloei/smeergedrag, allemaal eigenschappen waar kennis van fysische chemie een rol speelt. Wat je ook steeds meer tegenkomt is CFD (Computational Fluid Dynamics) waar je fysische modellen als het ware "tot leven" laat komen in een computersimulatie. Op basis van dit soort modellen (en de juiste experimenten natuurlijk) kun je voorspellingen doen voor bijvoorbeeld de optimale warmtewisselaar, de meest optimale brandstofinjectie in een motor, het beste vloeigedrag van een tandpasta uit een tube, de beste roerder in een procestank om drinkyoghurt te maken......moet ik nog even doorgaan? :D

Kortom: zoals er zonder chemie geen leven is, is er geen beweging zonder fysische chemie.

mazzel, matthew

Berichten: 485

Re: fysische chemie

Nou mijn vriend is fysisch-chemicus en hij ............ staat voor de klas :D

Berichten: 254

Re: fysische chemie

Hmm ik heb al van meerdere mensen gehoord dat de fysische-chemicussen juist veel minder nodig gaan zijn, omdat computers hun taken over gaan nemen... Moet ik me nou zorgen gaan maken of dan toch maar iets anders gaan doen? :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: fysische chemie

Hmm ik heb al van meerdere mensen gehoord dat de fysische-chemicussen juist veel minder nodig gaan zijn, omdat computers hun taken over gaan nemen... Moet ik me nou zorgen gaan maken of dan toch maar iets anders gaan doen? :)
Ik zou me daar niet druk om maken. Computers nemen alleen taken over die routine zijn. Intelligente mensen die goed zijn opgeleid zijn niet eenvoudig te vervangen door een computerprogramma. Creativiteit is altijd nodig.

Reageer