Verdere afbraak bèta onderwijs

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 485

Verdere afbraak b

De definitieve voorstellen van minister Van der Hoeven met betrekking tot de profielen in de tweede fase van het voortgezet onderwijs, op 4 december naar de Tweede kamer gestuurd, hebben opnieuw tot grote verontwaardiging en ongerustheid geleid in de Nederlandse bètawereld.

Deze voorstellen komen neer op een drastische verlichting van de twee natuurprofielen (Natuur & Gezondheid en Natuur & Techniek) door een zeer sterke reductie van de ruimte, met name in het vwo, voor de typische bètavakken, met name wiskunde (minus 32% in Natuur & Techniek), ANW (minus 40%) en natuurkunde (minus 15% in Natuur & Techniek). Natuurkunde verdwijnt zelfs helemaal als verplicht vak uit het profiel Natuur & Gezondheid.

Vooral ook dat in elk van de natuurprofielen slechts drie verplichte profielvakken zitten, valt reuze slecht in de bètawereld. De introductie van een extra zogenaamd profielkeuzevak is een doekje voor het bloeden, want daardoor komen - globaal gezegd - interne samenhang, vernieuwing en diepgang van de natuurprofielen alsmede de voorbereiding op vervolgopleidingen in het hoger onderwijs in het gedrang.


en

Als politiek compromis in het overleg met de Tweede Kamer heeft de minister voorgesteld om wél 4 vakken verplicht te stellen, maar met keuzeruimte voor het 4de vak. Het is voor VNO-NCW onbegrijpelijk dat nu voor het verplichte profieldeel binnen Natuur en Gezondheid naast natuurkunde of het nog te ontwikkelen nieuwe bètavak (werktitel: wetenschap en technologie), als 4de vak ook gekozen kan worden uit lichamelijke oefening 2 en aardrijkskunde.

:D

Uw reacties graag.....

Berichten: 1.122

Re: Verdere afbraak b

Deze voorstellen komen neer op een drastische verlichting van de twee natuurprofielen
In één woord: belachelijk!

Al vanaf het moment dat de tweede fase voet aan de grond kreeg worden de vakken versimpeld en ingekort! Alle studenten klagen maar dat ze zo ontzettend veel moeten doen. Want ze kunnen naast de opleiding niet eens op zaterdag + 2 avonden in de week een baan erop na houden! :D Ze zijn gewoon lui.

Ik vind eerlijk gezegd dat het ministerie van onderwijs nooit het geduld heeft gehad om de lesmethoden in de 2de fase zich goed te laten ontwikkelen. Het opzetten van nieuwe lesmethoden kost nou eenmaal tijd, en je kan niet verwachten dat zoiets vanaf het begin al met de volle 100% werkt! Het ministerie luistert veel te veel naar kreten van studenten dat alles veel te zwaar is. Natuurlijk is het ook zwaarder dan voor de 2de fase. Maar dat was toch ook de bedoeling? Er moest vanalles veranderen in het onderwijs, en nog voordat alles echt goed veranderd is moet er al weer vanalles aangepast worden in het onderwijs systeem.

Ik vind dat na het invoeren van de 2de fase het ministerie eerst een een paar jaar moest wachten en kijken hoe dit nieuwe systeem zich ontwikkelde om dan pas conclusies te trekken omtrend eventuele veranderingen in het systeem. Nu blijven er maar aan de lopende band veranderingen doorgevoerd worden waardoor de lesmethoden niet goed voet aan de grond kunnen krijgen!

Ik kan mij eerlijk gezegd niet herinneren dat er ooit een goede minister of staatssecretaris van onderwijs is geweest. Misschien voordat ik mij bezig hield met politiek.

Grtz Bas

Berichten: 1.153

Re: Verdere afbraak b

LANG LEVEN ONZE ONDERWIJSMINISTER!!!

goh wat is de politiek weer goed bezig.

vraagje: voordat hij zijn plannen maakte heeft hij toen met chemici, natuurkundigen, wiskundigen etc uit het veld gesproken? Die zijn de enigen die weten wat een leerling moet weten aan het eind van zijn middelbare school!

Berichten: 2.399

Re: Verdere afbraak b

Tja er zijn een aantal mensen die betaald worden voor het bedenken van veranderingen in het onderwijs. Ik denk dat deze mensen afgerekend worden op het aantal plannen, en niet op de kwaliteit hier van. Door het bedenken van slechte plannen houden ze hun eigenbaantje in stand. Alle veranderingen in de laatste pakweg 10jaar hebben volgens mij slecht uitgepakt. :D

Berichten: 1.122

Re: Verdere afbraak b

JeroenC schreef:

vraagje: voordat hij zijn plannen maakte heeft hij toen met chemici, natuurkundigen, wiskundigen etc uit het veld gesproken?
Voordat het ministerie van onderwijs de vorige keer de veranderingen in onderwijssysteem van de middelbare scholen wilde doorvoeren heeft het hoger onderwijs wél de kans gekregen om iets van zich te laten horen. Tot groote spijt hebben de ze allemaal hun mond gehouden en totaal niet geprobeerd een stokje te steken voor bijvoorbeeld de beperkingen in de lesstof van scheikunde.

Ik vind het dus ook erg slecht dat het hoger onderwijs verstek heeft laten gaan bij het geven van hun mening over de veranderingen in het systeem, toen ze daar de kans voor kregen.

Grtz Bas

Berichten: 311

Re: Verdere afbraak b

Al vanaf het moment dat de tweede fase voet aan de grond kreeg worden de vakken versimpeld en ingekort! Alle studenten klagen maar dat ze zo ontzettend veel moeten doen.


Mee eens, maar bij de vakken in de tweede fase moeten de leerlingen ook erg veel onzin schrijven over alles en nog wat. Hoe vaak lees je hier op het forum niet dat iemand weer eens een werkstuk moet maken voor school? Daar gaat ook veel tijd in zitten. Ik ben van mening dat de vakken in de tweede fase te veel gericht zijn op toepassingen, bijvoorbeeld bij taalvakken leer je meteen luisteren en spreken terwijl het schrijven en grammaticale kennis ondergeschikt worden gemaakt. Zo gaat dat ook bij beta en andere vakken: veel weten, maar weinig kunnen omdat de theorie ontbreekt voor de, toch belangrijke, redenatie vanuit deze basis om nieuwe en onbekende problemen te tackelen.

Berichten: 1.122

Re: Verdere afbraak b

Zo gaat dat ook bij beta en andere vakken: veel weten, maar weinig kunnen omdat de theorie ontbreekt voor de, toch belangrijke, redenatie vanuit deze basis om nieuwe en onbekende problemen te tackelen.
Vaak is het juist de bedoeling denk ik, om voor en tijdens het maken van de praticumopdrachten uit te gaan zoeken hoe de achterliggende theorie in elkaar steekt. Zo leer je theorie en praktische vaardigheden gezamelijk binnen één werktstuk!

Een ander probleem is denk ik dat veel studenten geen idee hebben hoe ze makkelijk en snel aan die theoretische informatie kunnen komen. Dat zie je ook aan sommige vragen hier op het forum; simpel zoeken op google geeft vaak al heel veel antwoorden.

Grtz Bas

Berichten: 485

Re: Verdere afbraak b

Tja er zijn een aantal mensen die betaald worden voor het bedenken van veranderingen in het onderwijs. Ik denk dat deze mensen afgerekend worden op het aantal plannen, en niet op de kwaliteit hier van. Door het bedenken van slechte plannen houden ze hun eigenbaantje in stand. Alle veranderingen in de laatste pakweg 10jaar hebben volgens mij slecht uitgepakt. :D
Dit vind ik wel een goeie, je zou het haast denken inderdaad! :)

Reageer