[scheikunde] chloorkalk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 232

[scheikunde] chloorkalk

Hallo,

Als kalkwater, een suspensie van Ca(OH)2 en water, reageert met Cl2, dan ontstaat er chloorkalk (CaOCl2).

Ik heb geprobeerd om van deze reactie de deelreacties op te schrijvenn maar kom er niet echt uit. Is er iemand die me hierbij kan helpen?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] chloorkalk

Er ontstaat volgens mij 1 water bij. Ben je meteen klaar :D

Berichten: 232

Re: [scheikunde] chloorkalk

bedoel je daarmee dat het geen redoxreactie is?

Hoe verklaar je dan dat chloorkalk een dubbelzout is gevormd uit MgCl(ClO)

Cl- en ClO- ontstaan toch alleen als Cl2 in basisch midden een redoxreactie ondergaat?

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] chloorkalk

Geef je half recaties eens. Als je chloor een zout vormt is het zeker een redox reactie. Ik had bij mijn eerste antwoord niet echt goed gekeken, maar je suggereerd nu dat je chloorkalk neutraal geladen is. Dit klopt volgens mij niet. Calsium 2+

Chloor - 2x

zuurstof 2-

Dus je ion zou 2- moeten zijn.

Berichten: 232

Re: [scheikunde] chloorkalk

chloor ondergaat een autoxidoreduxctiereactie: het ene Cl atoom gaat naar -I en het andere naar +I.

Dit zijn de halfreacties die ik heb:

Cl2 + H2O + 2e- --> Cl- + ClO- + 2H+

Ca(OH)2 + 2H+ ---> Ca2+ + 2H2O + 2e-

Van de bovenste halfreactie weet ik dat ze juist is, alleen van de onderste ben ek niet zeker (omdat er geen element van OG verandert)

EDIT: Je zou wel eens gelijk kunnen hebben maar dan moet Mg2+ toch overgaan naar Mg0, en in de cursus staat het als neutrale verbinding.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] chloorkalk

De onderste reactie lijkt me onlogisch omdat de oplossing niet aangezuurd is. Het is zelfs een base (kalkwater is basisch), en je redoxreactie klopt niet dit is gewoon een zuur base reactie die je beschrijft. Bij de bovenste heb ik ook mijn twijvels, want links is het 2- en rechts neutraal (geld ook voor de bovenste).

Kijk je reacties nog maar eens door want hier klopt helemaal niks van:

Zoals een halfreactie er uit hoort te zien:

2HClO + 2H+ + 2e- -> Cl2 + 2 H2O

Berichten: 232

Re: [scheikunde] chloorkalk

Dan is het eigenlijk geen redoxreactie, want de halfreacties kloppen niet.

ik zal het es aan de lector in kwestie voorleggen.

EDIT: Kan er mij iemand uitleggen wat er met die niveau balk bedoelt wordt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] chloorkalk

EDIT: Kan er mij iemand uitleggen wat er met die niveau balk bedoelt wordt?
Jawel: klik hier. Ook in een ander topic, vanaf deze post wordt het nog genoemd.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] chloorkalk

EDIT: Kan er mij iemand uitleggen wat er met die niveau balk bedoelt wordt?
Chemlevel bedoel je ??? Zie Help.

Helaas is de uitleg gericht op de niveau's in het Nederlandse onderwijssysteem en niet op het Belgische systeem aangezien wij dat nog niet helemaal begrijpen, naja snappen welke niveau's hetzelfde zijn :D

Reageer