Problemen met zuur/base titratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Problemen met zuur/base titratie

Ik ben al een tijdje hopeloos op zoek naar probleem bij een titratie om het boorzuurgehalte in een vloeistof te bepalen. Dit is de titratie:

De vloeistof waarop ik de test doe bestaat hoofdzakelijk uit NiSulf met daarin

boorzuur (in ideale toestand 55gr/liter) en de vloeistof heeft een pH van 4,00.

1) 10ml van de vloeistof nemen en met H2O aanlengen tot 100ml

2) Uit deze aangelengde vloeistof haal ik 10ml en breng over in erlenmeyer.

3) 10ml sorbitol toevoegen

4) Enkele druppels Broomcresol toevoegen. (pH indicatie)

5) Titreren met NaOH 0,1 tot kleuromslag

6) Bij kleuromslag hoeveelheid getitreerde NaOH (in ml) vermenigvuldigen met 6,18 dan bekom je de hoeveelheid boorzuur per liter die in de Ni vloeistof zat.

PROBLEEM: de kleuromslag is niet zo "plots", de kleur moet van lichtgeel naar purper omslaan, maar de kleur slaat niet direct om, de verkleuring gaat heel geleidelijk. De titratie is dus vreselijk onnauwkeurig

VRAAG: Als ik een andere indicator gebruik licht het omslaggebied veel later, dus moet ik dan met een andere factor gaan vermenigvuldigen dan 6.18?

Ik heb reeds fenolrood natriumzout gebruikt en gewoon fenolrood in ethanol. Beide indicatoren hebben een andere omslaggebied.

VRAAG 2: Doet het er toe welke de vloeistof is waarop ik de titratie uitvoer? Als ik nu eens 50gr boorzuur zou oplossen in 1l water, of in 1l NiSulf, maakt dat iets uit?

Ik heb titratiecurves opgesteld van de test toen ik Broomcresol, Fenolrood en Fenolrood Natriumzout gebruikte als iemand mij zou kunnen helpen mail ik ze wel eventjes door.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Problemen met zuur/base titratie

Volgens mij moet je eerst neutraliseren, dan pas mannitol (of sorbitol) toevoegen en dan verder titreren tot omslagpunt.

Even zoeken op internet gaf deze link:

http://www.finishing.com/155/86.shtml

Hoop dat je hier iets aan hebt. :D

Reageer