epoxyhars

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

epoxyhars

hoe kan ik het beste een beschermlaag van mijn velgen verwijderen?? is volgens mij een epoxyhars om het aluminium te beschermen,maar daar het zo lelijk is geworden wil ik het reinigen en opnieuw in een laklaag zetten.heb met afbijt gebrobeert maar het word een slijmerige massa. help!!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: epoxyhars

Yikes. Epoxyhars is erg moeilijk op te lossen. Het schijnt te kunnen in erg sterke basen (ik vond via google verhalen over watervrije basen zoals natrium ethanolaat, maar misschien heb je met afbijt "geluk"). Helaas reageert aluminium zelf ook met zo'n sterke base, en wel erg makkelijk.... Dus dat is, zoals je proefondervindelijk hebt vastgesteld, geen goede oplossing. Wat je wel zou moeten doen weet ik helaas ook niet.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: epoxyhars

Met geconcentreerd zwavelzuur en geduld kan je de polymeer waarchijnlijk zover slopen dat het op te lossen wordt in bepaalde oplosmiddelen, maar je aluminium is dan ook allang opgelost dus dat is ook geen optie.

Volgens deze site zou het moeten kunnen met methylethylketon, geen idee hou je eraan kan komen verder...

Update: Toch wel :D het wordt ok wel simpelweg MEK genoemd en wordt gebruikt om hoeven van paarden te reinigen (staat hier), als het ook daarvoor is begin ik te twijfelen aan de werking voor epoxy, maar je kan nooit weten!

Updat2: Ik kom het vaker tegen. 1, 2, zie hier

Berichten: 14

Re: epoxyhars

In MEK lost bijna elke verf op. Maar zandstralen is ook een idee.

Berichten: 243

Re: epoxyhars

MEK lijkt natuurlijk heel veel op aceton, dus als je het niet aan kan komen is nagellak remover ook 'n idee... Al kan ik echt niet garanderen dat het werkt hoor.

Ik weet niet hoe wanhopig je inmiddels bent... :)

Succes ermee in ieder geval !

Berichten: 311

Re: epoxyhars

Koop een busje stikstof en spuit het op je epoxyhars. Met een beitel of iets dergelijks 'chip' je het er zo vanaf.

Reageer