Waar koop je het materiaal?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2

Waar koop je het materiaal?

Het hele forum afgelopen naar verchromen van metalen, leuke uitleg gevonden en mensen die het ook tot uitvoering brengen. Ook de website rustbusters.nl gevonden, maar daar staat ook op dat je een stukje chroom moet hebben om te kunnen verchromen. En nu is mijn vraag, hoe kom ik daaraan???

Neem aan dat je niet zomaar de keukenlepel van moeders ervoor kunt gebruiken!! :D :P

Een tweede vraag is, wie heeft er ervaring met het verchromen van kunstof?

Ik heb een semi klassieke auto, en daar zijn b.v. de koplamp reflectors van plastic en door de hitte verdwijnt de chroomlaag er helemaal vanaf. Begrijp dat je dan moet opdampen om het erop te krijgen. Ideeen iemand?

Groeten Oscar

Berichten: 1.153

Re: Waar koop je het materiaal?

En nu is mijn vraag, hoe kom ik daaraan???
tja.. voor particulieren is dit lastig. Misschien kan je eens kijken bij een metaal werkplaats of ze een stukje hebben. De grote chemicalieen leveranciers leveren NOOIT aan particulieren
Een tweede vraag is, wie heeft er ervaring met het verchromen van kunstof?
Hoi.

zoals je hebt kunnen lezen op het forum, gaat verchromen meestal electrochemisch. Dit houd in dat er een stroompje moet lopen...met kunstof gaat dit niet.

Dus mijn advies komt metallic verf met een chroom kleurtje. En verven maar..ziet er net zo mooi uit. Als je het kunstof iets verhit met warm water. en dan pas verft krijg je ook niet de barsten van de hitte.

Berichten: 2

Re: Waar koop je het materiaal?

That is all very nice....

Maar wie levert het nu, ook als ik geen particulier ben!! Wie zijn de groothandels in deze edele metalen? Het is trouwens vandaag de dag al moeilijk om gewoon even de winkel in te lopen voor een stukje ijzer, alu of RVS, en dan bedoel ik geen lengtes van meer dan een meter. Dat geld niet alleen voor de bedrijven dan wel voor de particulieren ook.

In deze regio hadden we vroeger de Miko als ijzer leverancier, maar vraag daar niet om chroom! Dan moeten ze eerst alles weten over je bedrijfs activiteiten en of je wel financieel daadkrachtig genoeg bent. Maar dat ter zijde.

Mmm, schilderen van kunstof... met die Hammerrite achtige verfen zeker! Dat is dus niet de oplossing, die staan al stijf op je kwast als je hem eruit haalt.

Nee ik zoek naar een methode om zelf op te dampen.

Maar toch bedankt voor je reactie!

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Waar koop je het materiaal?


zoals je hebt kunnen lezen op het forum, gaat verchromen meestal electrochemisch. Dit houd in dat er een stroompje moet lopen...met kunstof gaat dit niet.
Plastic verchromen gaat wel degelijk galvanisch; de kunst is om namelijk eerst het plastic van een geleidend laagje te voorzien; meestal gaat dit door chemisch aanbrengen van een nikkellaagje op een door palladium geactiveerd plastic.

Hierna kun je gewoon verchromen.

Voor thuisgebruik is dit ongeschikt en zelf bumpers e.d. verchromen is al helemaal nix om in je achtertuin te doen vanwege het vrijkomen van veel gevaarlijk afval.

Het gebruik van Chroom-anodes (jouw keukenlepel) is niet altijd de regel.

Wat je wel nodig hebt is een oplossing van een Chroom-zout, meestal 6 waardig, zeer corrosief, oxiderend en kankerverwekkend.

Heb je nog zin?

Berichten: 7

Re: Waar koop je het materiaal?

Verchromen gebeurd inderdaad met chroom 6+. Een oplossing van 200 g/l chroomzuur en als katalysator 1 g/l sulfaat en een beetje driewaardig chroom.(wat suiker toevoegen)

Als anode geen chroom gebruiken, maar een stukje lood antimoon.

Stroomdichtheid 10 - 20 A/Dm2, tijd +/- 3 minuten.

Temperatuur 35 - 40 celcius. Geen badbeweging.

Afgezien van de giftigheid van deze stoffen is het voor een amateur bijna onmogelijk dit proces te beheersen. De nikkellaag waar je het chroom op neerslaat moet ook volmaakt zijn (aktief) anders is de dekking van het chroom onvoldoende en kan het chroom matte witte vlekken vertonen.

Groeten van verchromer

Berichten: 11

Re: Waar koop je het materiaal?

Even een paar vragen 1 g/l sulfaat bedoelt u hier Chroomsulfaat mee ? of mag het ook een ander sulfaat zijn bijv. zwavelzuur ?

En drie waardig chroom ook weer in de vorm van een zout toevoegen ?

Loodantimoon waar wil je dat dan vandaan halen als particulier ?

Ik weet dat in daklood ook beetje antimoon zit . Dit om het lood iets sterker te maken zou dit ook geschikt zijn als anode?

En hoef je bij verchromen niet eerst een nikkel strike te geven?

Owja u zeg dat dit proces moeilijk is te beheersen waarom?

De giftigheid van de chemicalien is gewoon goed opletten wat je doet.

Berichten: 7

Re: Waar koop je het materiaal?

Sulfaat inderdaad in de vorm van zwavelzuur, driewaardig chroom ontstaat door een beetje suiker toe te voegen.(suiker word geoxideerd door het chroomzuur en het chroom zuur reduceerd daardoor naar 3 waardige vorm)

Een halve g/l suiker volstaat.

Ik denk dat daklood wel zal werken.

Het bad is moeilijk in de hand te houden voor een leek om de volgend redenen.

Aan de anode wordt driewaardig chroom geoxideerd naar zeswaardig choom, aan de kathode gebeurt het omgekeerde.

Anodes moeten eerst voorzien worden van een correcte film van loodoxide, anders loopt de anodereactie niet.Als een anode te lang niet gebruikt wordt ontstaat loodchromaat, waardoor hij niet meer werkt.

De gebruikte stroom moet een zeer lage rimpel hebben, max 5%.

De verhouding qua oppervlak van anode en kathode is belangrijk, anders hou je het 3 waardig chroom niet binnen de grenzen.

De nikkellaag waarop je het chroom wil neerslaan mag niet passief zijn.

Passief nikkel kan ontstaan door een te lange tijd tussen vernikkelen en verchromen, een verkeerde pH waarde van het nikkelbad, slecht spoelwater tussen nikkel en chroom en nog vele andere redenen.

Groeten verchromer.

Berichten: 11

Re: Waar koop je het materiaal?

Wat moet de verhouding dan zijn tussen oppervlak anode en kathode?

Berichten: 7

Re: Waar koop je het materiaal?

Ik zou het houden op anode:kathode als 1:2

Mijn welgemeende advies is: probeer eerst eens te verkoperen of te vernikkelen, als je dit goed onder de knie hebt daarna misschien eens verchromen.

Zie ook mijn bijdrage onder "" verkoperen en verchromen" in dit forum.

Hou goed in de gaten dat je met gevaarlijke en giftige chemicalien werkt die je ook niet zomaar door de gootsteen mag spoelen. Probeer het alleen als je kundig genoeg bent of onder kundig toezicht in een goed uitgerust lab. DUS NIET IN DE KEUKEN !!!!!

Groeten van verchromer.

Berichten: 111

Re: Waar koop je het materiaal?

Je kan plastic inderdaad verchromen door er eerst een geleidend laagje op aan te brengen. Ik denk echter dat het iets goedkoper is om een grafietlaagje aan te brengen dan om een nikkellaagje op een door palladium geactiveerd plastic als basis te gebruiken. Ik weet niet of het lukt, of dat misschien het grafiet lost. In de meeste electronicawinkels hebben ze een spuitbus grafietpoeder die je kan gebruiken en die mensen weten waarschijnlijk ook wel of het houdt.

Berichten: 11

Re: Waar koop je het materiaal?

Hebben jullie misschien nog een oplossing om het 3 waardige chroom uit het bad te verwijderen? Omdat tijdens de electrolyse aan de anode 3 waardig chroom wordt gevormd waar je niks aan hebt. :D

Berichten: 219

Re: Waar koop je het materiaal?

Ik ben via Experimenten Online een keer terecht gekomen bij een leverancier die OOK chemicaliën aan particulieren levert. Dat bedrijf was Labshop, maar het werken met zware metalen is inderdaad niet gezond!

Berichten: 40

Re: Waar koop je het materiaal?

chroom zit iig in nichrome draden, de standaard weerstandsdraad. Ik weet niet precies hoeveel, maar het is standaardspul dat je bij de electronicaboer haalt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waar koop je het materiaal?

chroom zit iig in nichrome draden, de standaard weerstandsdraad. Ik weet niet precies hoeveel, maar het is standaardspul dat je bij de electronicaboer haalt.
75Ni, 12Fe, 11Cr, 2Mn. Roestvrij staal bevat vaak evenveel chroom.

Bij mijn thuis zit er chroom op de kranen....

Berichten: 2

Re: Waar koop je het materiaal?

Mochten er nog vragen zijn over de aquisitie van materialen...

Via Antonides CV (www.antonides.com) zijn relatief goedkoop chemicalien verkrijgbaar (Interchema is het Label). Daarnaast levert Antonides CV laboratorium apparatuur, glaswerk, etc.

0514-564488.

Reageer