[scheikunde] reactie van glycerine en kaliumpermanganaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 251

[scheikunde] reactie van glycerine en kaliumpermanganaat

Beste Collega's,

Wie helpt me even met de reactievergelijking van kaliumpermanganaat met glycerine ? Ik geraak er maar niet uit. Bij deze reactie ontstaat een dikke witte nevel, uit wat zou deze kunnen bestaan ?

Alvast dank voor de antwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: [scheikunde] reactie van glycerine en kaliumpermanganaat

Wat zijn de formules? Die zal u namelijk wel bij de hand hebben :D
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 485

Re: [scheikunde] reactie van glycerine en kaliumpermanganaat

Is dat niet de proef met aluminiumoxide,ijzerpoeder, KMNO4 en glycerine?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] reactie van glycerine en kaliumpermanganaat

Oxidatie van glycerine dus...

14 KMnO4 + 4 C3H5(OH)3 => 7 K2CO3 + 7 Mn2O3 + 5 CO2 + 16 H2O

Het is nogal exothermisch btw...

Berichten: 36

Re: [scheikunde] reactie van glycerine en kaliumpermanganaat

Is dat niet de proef met aluminiumoxide,ijzerpoeder, KMNO4 en glycerine?
Het aluminium en de ijzeroxide zijn niet nodig voor de proef, het ziet er zo ook leuk uit. Maar het klopt dat glycerol met kaliumpermanganaat aangeraden wordt om de reactie tussen deze twee te starten (Thermiet).

Berichten: 251

Re: [scheikunde] reactie van glycerine en kaliumpermanganaat

Bedankt Jorim !!! De reactie is inderdaad exotherm, dus ik heb het vermoeden dat die witte nevel voor een deel bestaat uit het kaliumcarbonaat. Ik vraag me echter wel af of de reactiewarmte genoeg is voor thermietbereiding (proef die trouwens sterk afgeraden wordt door de onderwijsinspectie). Nogmaals dank !

Berichten: 2.746

Re: [scheikunde] reactie van glycerine en kaliumpermanganaat

zou zo'n reactie ook werken met ipv glycerine, parafine of vaseline te gebruiken, zijn ze niet verwant of zo?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: [scheikunde] reactie van glycerine en kaliumpermanganaat

Glycerine is één bepaalde stof. Parafine en vaseline zijn volgens mij alle twee schoongemaakte reststoffen van aardolie (verschillende kolwaterstoffen dus) en bestaan uit veel meer stoffen. Qua naam lijken ze op elkaar maar ze heben weinig met elkaar te maken :D

Reageer