[scheikunde] chemische bindingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 3

[scheikunde] chemische bindingen

Hallo

Wat is het verschil tussen een apolair verbinding en een apolaire binding? Of gaat het over hetzelfde?

dank u

:D

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] chemische bindingen

Een apolaire verbinding is een stof die apolair is (niet graag in water oplost)

Een apolaire binding is een binding die een apoliare stof aan gaat met een andere apolaire stof

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] chemische bindingen

Een apolaire binding is een binding die een apoliare stof aan gaat met een andere apolaire stof
Nee, dat is niet waar.

Een apolaire binding is een binding die optreedt tussen atomen die (ongeveer) even electronegatief zijn. De verdeling van de lading tussen de atomen is dan symmetrisch en de binding is apolair.

Als één van de atomen "harder trekt" aan de bindende electronen kan de verdeling van lading in de binding asymmetrisch zijn. Dan heb je een polaire binding.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.153

Re: [scheikunde] chemische bindingen

soory je hebt gelijk...foutje van mij...voortaan eerst nadenken dan opschrijven (of eerst lunch en dan nadenken)

Berichten: 3

Re: [scheikunde] chemische bindingen

Ja nu begint het duidelijk te worden, maar is water geen apolaire verbinding?

:D

Berichten: 254

Re: [scheikunde] chemische bindingen

Een apolaire verbinding is een stof die apolair is (niet graag in water oplost)

Ja nu begint het duidelijk te worden, maar is water geen apolaire verbinding?


dat lijkt me dan niet didi059... Ik denk dan eerder aan bijv. zand ofzo.. (lost ook niet echt graag in water op...)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] chemische bindingen

didi059 schreef: Ja nu begint het duidelijk te worden, maar is water geen apolaire verbinding?
Nee, water is een van de meest polaire verbindingen. De O-H bindingen zijn sterk polair, en vormen zelfs door die sterke dipool een relatief sterke connectie met de naburige watermoleculen.

Een apolaire verbinding is bijvoorbeeld hexaan, of het kankerverwekkende tetrachloormethaan (tetra).

Berichten: 3

Re: [scheikunde] chemische bindingen

OEPS! :D Sorry, ja water is een polaire binding, in de molecule zijn er twee polaire bindigen waardoor de centra van de positieve en negatieve ladingen niet samenvallen .

Nogmaals dank voor jullie uitleg...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] chemische bindingen

JeroenC schreef: Een apolaire verbinding is een stof die apolair is (niet graag in water oplost)
Een apolaire verbinding heeft geen, of slechts een kleine dipool. De ladingen zijn dus regelmatig door het molecuul verdeeld. Inderdaad lossen de meeste van zulke verbindingen slecht op in water, maar er zijn ook wel polaire verbindingen die slecht in water oplossen hoor!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] chemische bindingen

didi059 schreef: OEPS! :D   Sorry, ja water is een polaire binding, in de molecule zijn er twee polaire bindigen waardoor de centra van de positieve en negatieve ladingen niet samenvallen .

Nogmaals dank voor jullie uitleg...
Water is een verbinding (een stof) die bestaat uit 3 atomen die met 2 bindingen aan elkaar zitten. Die twee bindingen zijn allebei sterk polair. Bovendien wijzen ze niet precies tegen elkaar in, maar zitten ze onder een hoek van ongeveer 110 graden. Als je de twee dipolen van de twee bindingen optelt dan houd je een vrij sterke dipool voor het hele molecuul over. Daarom noemt men water een polaire verbinding.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] chemische bindingen

Polair en apolair zijn ook begrippen die altijd relatief zijn. Als je fenol vergelijkt met hexaan dan is phenol super polair. Als je phenol en water hebt, dan wordt fenol de apolaire stof genoemd. Water is trouwens bij mijn weten de meest polaire verbinding die er bestaat. Zijn er mensen die een polairdere stof weten? ik hou me graag aanbevolen

Berichten: 170

Re: [scheikunde] chemische bindingen

Is het niet zo dat een binding polair is :

wanneer er geen symmetrie in de binding is en de molecule een dipoolkarakter vertoont.

Grtsz El Blanco

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] chemische bindingen

El Blanco schreef: Is het niet zo dat een binding polair is :

wanneer er geen symmetrie in de binding is en de molecule een dipoolkarakter vertoont.
Of de binding polair is heeft niets te maken met de verbinding. Tetrachloorkoolstof heeft 4 polaire bindingen, en de verbinding is apolair door de symmetrie. De symmetrie maakt de individuele bindingen niet apolair, alleen de som.

Berichten: 170

Re: [scheikunde] chemische bindingen

dat is eigenlijk ongeveer wat ik bedoelde Koolstoftetrachloride is een symetrische molecule

wat

De verbindingen op zich zijn polair maar in het geheel is dit een apolaire molecule

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] chemische bindingen

De verbindingen op zich zijn polair maar in het geheel is dit een apolaire molecule
Je blijft de termen een beetje door de war gooien. Een verbinding tussen twee atomen heet een "binding'. In de chemie is de naam "verbinding" gereserveerd voor een heel molecuul!

Reageer