puntenslijper test

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

puntenslijper test

hey

ja wij moete voor school een project make in verband met een puntenslijper die oplost in zout water ,hiervoor hadde we dan ook practica,maar gezien ik hier nogal slecht in ben heb ik nog enkele vraagjes hierover en nu had ik gehoopt dat jullie mij hiermee konden helpen

- wat is de reactievergelijking van H2O+NaCl+Fe+Mg?

- waar bevinden de belletjes zich precies ?aan het mesje of aan de rest van

de puntenslijper?

- wat is het verschil tussen een plastic puntenslijper en een Mg puntenslijper?

- wat is de witte neerslag die na langere tijd op de bodem rondzweeft?

alvast bedankt

xxx

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: puntenslijper test

Vraag 1:

Welk metaal is edeler: magnesium of ijzer?

Welke zal er nu geoxideerd worden door water?

Wat wordt er gevormd als je dit metaal oxideerd? -> halfreactie

Wat wordt er gevormd als je water reduceerd? -> halfreactie (belletjes)

Beide halfreacties geven de totaalreactie

Vraag 2:

Beiden? Metaal is immers geleidend

Vraag 3:

Daar ga ik echt geen antwoord op geven.

Vraag 4:

Na oxidatie van een metaal heb je metaalionen in oplossing. Hiernaast bevat je oplossing ook nog keukenzout en dus chloride ionen. Wat is de oplosbaarheid van het metaalchloride?

Berichten: 1.122

Re: puntenslijper test

het verschil tussen een plastic puntenslijper en een Mg puntenslijper lijkt mij niet zo moeilijk...... voordat je een plastic puntenslijper oplost moet je met heel wat chemicaliën aankomen.

De witte neerslag moet een oxide zijn van magnesium of ijzer.

Weet je trouwens zeker dat een puntenslijper van magnesium is gemaakt?

Berichten: 2.746

Re: puntenslijper test

ja een slijper van magnesium lijkt me ook wat onwaarschijnlijk, en waarom per se een slijper en niet iets anders?

en magnesiumoxide in water, vormt dat dan geen hydroxide? of is het juist niet sterk genoeg? en is er warmte nodig

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: puntenslijper test

In een oplossing van NaCl lijkt MgCl2 mij toch het waarschijnlijkst

Berichten: 2.399

Re: puntenslijper test

Ijzeroxide is bij mijn weten rood. Plastic oxideerd niet. Het is dus magnesiumoxide. Magnesium is ook een zeer onedel metaal.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: puntenslijper test

Ijzeroxide is bij mijn weten rood. Plastic oxideerd niet. Het is dus magnesiumoxide.
Waar komt de O2- dan vandaan? Luister nou naar DrQuico!

Berichten: 2.399

Re: puntenslijper test

Napoleon1981 schreef: Ijzeroxide is bij mijn weten rood. Plastic oxideerd niet. Het is dus magnesiumoxide.
Waar komt de O2- dan vandaan? Luister nou naar DrQuico!
Oooo en MgCl slaat niet neer, dus luister er maar niet naar. Het NaCl fungeert hier als katalysator voor oxidatie! En het O2- ontstaat tijdens de redox reactie van het metaal met het opgeloste zuurstof in het water. De witte neerslag is dus van het magnesiumoxide.

Volgens jullie gaat het metaal over in de ion vorm. Hierbij komen dus elktronen vrij. Wat neemt die elektronen op? Dat zie ik hier nergens staan. Drquico gaat er vanuit dat metaalchloride slecht oplosbaar is. NaCl is ook een metaalchloride. Iedereen moet het toch met me eens zijn dat dit goed oplosbaar is, en het zelfde geldt dus ook voor magnesium- en ijzerchloride.

Leon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: puntenslijper test

Oooo en MgCl slaat niet neer
Het is natuurlijk MgCl2

En of het neerslaat of niet hangt dus wel af van de Cl- concentratie.
Volgens jullie gaat het metaal over in de ion vorm. Hierbij komen dus elktronen vrij. Wat neemt die elektronen op? Dat zie ik hier nergens staan.
Dat stond er dus wel, maar niet expliciet:
Wat wordt er gevormd als je water reduceerd? -> halfreactie (belletjes)
Hiernaast zal dan nog eerder het hydroxyde gevormd worden. Niet zuurstof opgelost in water oxideert het magnesium, maar het water zelf (vandaar ook de belletjes)!

2 H2O + 2 e- -> H2 + 2 OH-

Vanwege de hoge oplosbaarheid van MgCl2 in water zal dus bij niet al te hoge concentraties aan NaCl het Mg(OH)2 neerslaan. MgO ontstaat alleen bij de verbranding van Mg aan de lucht, niet in water!

Berichten: 1.153

Re: puntenslijper test

Hiernaast zal dan nog eerder het hydroxyde gevormd worden. Niet zuurstof opgelost in water oxideert het magnesium, maar het water zelf (vandaar ook de belletjes)!

2 H2O + 2 e- -> H2 + 2 OH-
om dit te bewijzen: vang het op in een reageerbuis en houd er een brandende lucifer bij: KNAL dan was er inderdaad H2

Berichten: 2.399

Re: puntenslijper test

ok dit is idd het goede antwoord :)

Berichten: 1.122

Re: puntenslijper test

met mijn simpele chemiekennis kom ik op de redoxreactie:

2H2O + Mg(s) --> H2(g) + 2OH- + Mg2+

dus de bellen zijn waterstof.

Berichten: 104

Re: puntenslijper test

superslayer schreef: ja een slijper van magnesium lijkt me ook wat onwaarschijnlijk, en waarom per se een slijper en niet iets anders?
Omdat het proefje in het boek luidt; los een puntenslijper op etc.

de proef staat hier over 2 weken op het programma.

Berichten: 254

Re: puntenslijper test

lina schreef:"hey

ja wij moete voor school een project make in verband met een puntenslijper die oplost in zout water..."
Hmm sinds wanneer kunnen puntenslijpers oplossen in zout water? :) Misschien ligt het aan mij maar kan je een puntenslijper zoals mijn afbeelding hieronder oplossen in zout water?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: puntenslijper test

Hmm sinds wanneer kunnen puntenslijpers oplossen in zout water? blink.gif Misschien ligt het aan mij maar kan je een puntenslijper zoals mijn afbeelding hieronder oplossen in zout water?
Het lijkt er op dat die van magnesium is, dus hij zal wel oplossen. Het helpt in ieder geval dat er een stukje van een edeler metaal (met een schoon metaaloppervlak) aan vast zit (het mesje). Hier kan dan mooi water gereduceerd worden tot waterstof. Op het magnesiumoppervlak gaat dit (in het begin) iets moeilijker omdat er een oxidelaagje omheen zit.

Ik heb geen idee hoe snel dit in zout water gaat. Met een beetje zuur erbij zal het allicht sneller gaan.

Reageer