[Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

[Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

In het C2W (hét vakblad voor chemici) van 29 januari stond een artikel getiteld "Als de dood voor chemie" (tekst hier te lezen).

Wie niet het hele artikel wil lezen, de strekking is als volgt: een negatief beeld van de chemie maakt mensen ziek. Een voorbeeld is de lekkende trein in Arnhem afgelopen november. De hoeveelheid methyl-tert-butylether die vrijkwam was waarschijnlijk verwaarloosbaar en bovendien is de stof niet eens zo giftig, en toch belandden 17 mensen in het ziekenhuis. Het effect is een soort tegenovergestelde van het placebo-effect. Je denkt dat iets slecht voor je is en dus krijg je (stress)verschijnselen.

Uiteraard is dit niet wenselijk. Niet voor de chemie, zieke mensen zijn slecht voor het imago van het vak. Maar uiteraard is het ook ontzettend vervelend voor de mensen die ziek worden zonder dat daar echt een reden voor is.

Ik vroeg me af in hoeverre mensen hier dat effect herkennen, bij zichzelf of bij hun omgeving. En verder rijst natuurlijk de vraag: wat kan de chemische industrie (en de KNCV) hieraan doen?

Overigens, mochten er sceptici zijn, ik heb het effect zelf aan den lijve ondervonden. Eens op het lab dacht ik dat ik een giftige stof (ik weet niet eens meer wat het was) over mijn handen had gekregen. Prompt werd ik misselijk en dacht ik "zie je wel, ik ben vergiftigd". Ik strompelde naar mijn begeleider, die mij vertelde dat je van de bewuste stof helemaal niet misselijk wordt, maar wel ademhalingsproblemen krijgt. Daar had ik geen last van, allemaal psychisch dus.

Berichten: 2.399

Re: [Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

Ja ik ken het ook, al moet ik wel zeggen dat ik een beetje angst voor de chemie niet verkeerd vind. De risico`s zijn vaak groot, en daarom is voorzichtigheid toch wel geboden. De risico`s zijn vaak moeilijk te beoordelen en zeker door mensen die geen chemicus zijn. Als je twijvelt kun je beter even laten kijken naar jezelf.

Ik heb trouwens ook het omgekeerde meegemaakt. Dat mensen dachten het valt wel mee, en dat het dus niet meeviel. Een niet laborante had azijnzuur over haar arm gehad, en dit met een doekje weg gevreven. De gevolgen kun je wel raden, haar arm was overal waar het azijnzuur zat goed verbrand.

Het enige dat je in mijn ogen kan doen, is mensen goed en volledig voorlichten. Over de risico`s en over broodje aap verhalen.

Groetjes Leon

Berichten: 1.153

Re: [Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

inderdaad er heerst een grote angst voor alles dat chemie heet.

Chemische industrie is altijd "slecht" geweest. Sinds de jaren tachtig, zure regen enzo, heeft de chemische industrie een nog slechter imago gekregen. Dit is telkens versterkt. Iedere keer als er een ongelukje plaatsvind in een chemisch bedrijf staat het op de voorpagina van iedere krant. Zo wordt de angst groot gehouden. Desondanks dat de autoriteiten verzekeren dat er (bijna) nooit schade voor de volksgezondheid is, blijft het volk bang. (luister maar eens in de supermarkt na een zo'n ongeluk) het is altijd "onze" schuld.

We moeten op een of andere manier de mens ervan overtuigen dat de chemie niet alleen slecht is, er zijn meer goede kanten dan slechte kanten. Hoe is alleen de grote vraag. NWO houdt ieder jaar het congres Bessensap. Hier worden wetenschappers samen met media geplaatst. Dit kan een goed punt zijn om de media ervan te overtuigen dat chemie niet alleen slecht is.

Men weet wel dat je zonder de chemie niet kan leven, maar dat wordt vergeten als er weer op de voorpagina staat "6 doden bij brand chemische fabriek". (Dit bericht wordt trouwens heel anders gelezen als er staat "6 doden bij brand in kaasfabriek")

Op jouw vraag of ik er zelf ervaring mee heb. Ja vertel maar eens op een verjaardag dat je chemicus bent....alle slechte dingen krijg je dan over je heen. Dan kan ik daar wel uit leggen dat chemie niet slecht is, maar als ze de deur uit zijn is men het weer vergeten.

Een goede vraag hoe kan je men overtuigen. Ik weet het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

Ik denk ook dat dit effect optreedt.

Naar mijn idee is dit (gedeeltelijk) te wijten aan de berichtgeving in de media omtrend dit soort ongevallen. Er wordt groots uitgepakt met koppen als: 'lekkage van het zeer giftige MTBE' etc, zonder dat de redacteuren zelf enig idee hebben over de eigenschappen van de stof en de daadwerkelijke ernst van de situatie. Afgaande op de maatregelen die de brandweer uit voorzorg treft lijkt het allemaal zeer ernstig te zijn, dus zo wordt het dan ook in het nieuws gebracht. Als het om chemicalien gaat schijnen journalisten het iha niet nodig te vinden om wederhoor toe te passen. Berichten worden geplaatst zonder hierover een expert raad te plegen.

De sensatie die gepaard gaat met een 'ernstig' incident weegt voor veel media blijkbaar op tegen een evenwichtige en realistische weergave van de feiten.

jammer....

Misschien moeten chemici in deze gevallen het heft in eigen hand nemen en redacties van de verschillende media oproepen tot nuancering van de berichtgeving.

Het chemieforum probeert in ieder geval al met berichtgeving/discussies over actuele onderwerpen een objectiever beeld van gebeurtenissen te schetsen. Nu moeten alleen de journalisten dit nog lezen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

"Mensen worden ontzettend bang gemaakt voor alles. Chemische wapens, Joesjtsjenko, gif op de druiven. Dat een nocebo-effect gaat optreden voor alle chemie, is niet ondenkbaar.â€Â
Wat mij opvalt is vooral de eerste zin van het bovenstaande citaat uit het artikel: Mensen worden ontzettend bang gemaakt voor alles. Daar ligt precies het punt, want zoals DrQuico zegt, door wíe worden mensen nu bang gemaakt? Juist de media spelen hier een vitale rol omdat ze de macht en middelen hebben om hun publiek in te lichten maar ook vóór te lichten. Stokt er wat in de berichtgeving of heb je gewoon een journalist/verslaggever die meer gepint is op sensatie dan objectiviteit dan is het meteen gedaan.

Maar hoe kan je zoiets dan voorkomen? Gewoon alle verslaggevers op een cursus chemie sturen heeft natuurlijk geen zin.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 254

Re: [Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

Het is ook zo dat de mensen alleen de slechte kant zien. Mensen die bijv. hun schuur opblazen en daar dan zelf zwaargewond of zelfs dood aan gaan, geven die slechte kijk. Maar de goede kant zien mensen nooit... Al de positieve ontwikkelingen zijn maar saai voor mensen, en interesseren hun niet. Totdat er weer iemand is die zat te experimenteren met een explosief mengsel en daarmee omkomen, dat zijn de dingen die meehelpen de chemie in een slecht daglicht te zetten...

Berichten: 17

Re: [Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

DrQuico schreef: Misschien moeten chemici in deze gevallen het heft in eigen hand nemen en redacties van de verschillende media oproepen tot nuancering van de berichtgeving.
Tja, dat is eigenlijk het grote probleem. De media laten zich nou eenmaal nauwelijks sturen, en zijn vaak sensatiebelust (wat ook te begrijpen is, grote verhalen verkopen nou eenmaal beter). Je ziet wel af en toe dat een wetenschapper een brief stuurt naar een krant om te zeggen dat een bepaald verhaal niet klopt, en dat wordt dan netjes geplaatst, maar het verandert weinig aan de manier van berichtgeving.

Het komt ook doordat in de wetenschap ook niet alles zeker is. Kijk eens naar de voedingswetenschap; er gaat geen dag voorbij of er is wel een nieuw voedingsmiddel goed danwel slecht voor je. In feite is er een onderzoek geweest dat heeft uitgewezen dat als je elke dag een grote hoeveelheid zou eten dat je wel eens misschien een keer ernstig ziek zou kunnen worden. Maar misschien en zou kunnen worden zijn constructies die het in krantenberichten niet goed doen, en worden weggelaten.

De beste manier van aanpassen is natuurlijk van binnenuit, meer bèta's bij de media. Maar zolang de hoeveelheid bèta's blijft afnemen, zal dat vrees ik niet lukken.

Berichten: 485

Re: [Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

Het zou weleens aardig zijn als 1 april grap om in de kranten te plaatsten dat er in bier een chemische stof is aangetroffen, met de naam Ethanol......

:)

Berichten: 254

Re: [Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

Haha da's een goeie!!! Niet veel mensen zullen het echt door hebben denk ik!! :P
ALGEMEEN DAGBLAD schreef: :D

Risico op hersenbeschadiging door gebruik bier.

Uit onderzoek blijkt dat er in bier een schadelijke stof is aangetroffen, genaamd Ethanol. Het blijkt dat als je langdurig gemiddeld meer dan 25 glazen van dit bier per week drinkt, je een risico loopt op hersenbeschadiging. Het gevolg is dat je geheugen achteruit gaat, je langzamer wordt in je denken en dat je je minder goed kan aanpassen aan nieuwe situaties. De hersenen werken niet alleen minder goed, ook het volume van de hersenen kan bij overmatige drinkers met wel vijftien procent krimpen. Als iemand jarenlang te veel drinkt van dit soort bier die de stof ethanol bevat, kan dit leiden tot onherstelbare hersenschade. Zeker als er ook sprake is van een tekort aan vitamine B1. De behoefte aan deze vitamine neemt toe bij overmatige drinkers. Minder ernstige hersenbeschadiging kan zich tot ongeveer het veertigste levensjaar herstellen, mits er gestopt wordt met het drinken van dit bier.
8-[ haha ik zie het al in de krant staan!! :) :P :D :P

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

In dit licht is het interessant om te weten dat je sommige mensen echt álles kan wijsmaken.

Neem maar eens een kijkje op http://www.dhmo.org wat handelt over de kennelijk levensgevaarlijke chemische substantie die dihydrogenmonoxide heet... :) 8-[

Wat wederom bewijst dat mensen zich door de media laten leiden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 254

Re: [Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

:) hahahahahaha 8-[ Waar gaat de wereld toch heen... :D

Berichten: 44

Re: [Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

Niet alleen in de media, maar vooral in de politiek is een groot tekort aan wetenschappelijk opgeleiden. Alhoewel de politiek zich vaak door de media laat leiden, maar goed.

Op basis van het DHMO verhaal heeft een californisch stadje namelijk het gebruik van plastic bekertjes verboden aangezien er DHMO werd gebruikt in de fabricage... :)

Berichten: 205

Re: [Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

Beryllium schreef: In dit licht is het interessant om te weten dat je sommige mensen echt álles kan wijsmaken.

Neem maar eens een kijkje op http://www.dhmo.org wat handelt over de kennelijk levensgevaarlijke chemische substantie die dihydrogenmonoxide heet... :) 8-[

Wat wederom bewijst dat mensen zich door de media laten leiden.
WHAHAHA LoL moet je eens kijken bij "wat is Dihydrogen Monoxide"
Dihydrogen het Monoxide is gevonden in onze rivieren, meren, oceanen en stromen
ik denk dat we het er dan maar uit moeten halen, voordat iedereen 20 liter zuiver Dihydrogen Monoxide drinkt en dan uitelkaar spat!!! :D

het lijkt wel alsof er alleen maar naar de slechte dingen word gekeken van chemie hoeal ik ook wel positiefe dingen hoor zoals een nieuw medicijn zuinige auto's ect.

worden die meestal toch al snel overschaduwd door kleine stomme misstappen zoals medicijnen die niet echt goed voor de mens bleek te zijn waardoor er een kleine hoeveelheid (vooral als je het vergeleikt met de hoeveelheid die met de hulp van een nieuw medicijn gered zijn) mensen zijn gestorven.

maar ik snap ook niet wat sommige mensen tegen genetisch gemodificeerd voedsel hebben???

Berichten: 254

Re: [Maatschappelijk] Angst voor chemie maakt ziek

maar ik snap ook niet wat sommige mensen tegen genetisch gemodificeerd voedsel hebben???
Tja de mensen denken dat dat slecht voor de gezondheid zal zijn of schadelijk of wat dan ook, maar er is (vind ik persoonlijk) niets mis mee...

Reageer