[scheikunde] Argentometrische Chloride bepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gesloten
Berichten: 5

[scheikunde] Argentometrische Chloride bepaling

Hallo,

Ik moet het chloride gehalte van een monster (bijv. maggi) argentometrisch bepalen volgens Mohr.

Het voorschrift geeft aan dat ik naast het monster, 1,0 ml kaliumchromaat-oplossing (K2CrO4) moet toevoegen aan de oplossing(pH 6 a 7). Hierna moet ik titreren met een zilvernitraat oplossing tot de eerste afwijking van de gele kleur minstens 30s blijft staan.

de reactieveregelijking die ik hierbij had bedacht is:

AgNO3 (aq) + NaCl (aq) -->AgCl(s) + NaNO3 (aq)

Ik vermoed dat de kaliumchromaatoplossing de indicator is voor de kleuromslag, maar ik zie nog niet hoe die binnen het plaatje past.... Wie zou mij willen helpen?(je zou me heel erg helpen met een reactievergelijking o.i.d.)

Alvast heel erg bedankt, :)

Balletje

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: [scheikunde] Argentometrische Chloride bepaling

De chromaat zorgt inderdaad voor de kleuromslag!

AgNO3 + K2CrO4 + Cl- => AgCl (wit)

AgNO3 + K2CrO4 => Ag2CrO4 (geel)

Zilver reageert liever met chloride dan met chromaat, dus zolang er chloride is blijft de zaak wit en als er geen chloride meer is krijg je de gele kleur!

Berichten: 5

Re: [scheikunde] Argentometrische Chloride bepaling

harstikke bedankt Jorim,

dat wou ik nou net ff weten,

balletje

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Argentometrische Chloride bepaling

de goede reactie vergelijking is:

Ag+ + Cl- -> AgCl

2 Ag+ + CrO42- -> (Ag+)2CrO42-

de 2CrO42- zorgt voor de rode neerslag en dus ook voor de kleur

biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

biochemiefreak: Bekijk eerst even wanneer de laatste post is geweest en wat de persoon aan deze informatie heeft. Deze post was al in februari geplaatst.

Berichten: 364

Re: [scheikunde] Argentometrische Chloride bepaling

linda0711 schreef: de goede reactie vergelijking is:

Ag+ + Cl- -> AgCl

2 Ag+ + CrO42- -> (Ag+)2CrO42-

de 2CrO42- zorgt voor de rode neerslag en dus ook voor de kleur

biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

biochemiefreak: Bekijk eerst even wanneer de laatste post is geweest en wat de persoon aan deze informatie heeft. Deze post was al in februari geplaatst.
inderdaad. zilverchromaat is beter oplosbaar dan zilverchloride, zodat eerst het zilverchloride 'kwantitatief' neerslaat, en dan het zilverchromaat begint neer te slaan. Op dit punt is je equivalentiepunt bereikt. in feite is dan nog pakweg een miljoenste mol chloor- in oplossing.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Argentometrische Chloride bepaling

Volgens mij is TS daar al ongeveer 2 jaar achter...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Argentometrische Chloride bepaling

Dat niet alleen, in de quote staat nota bene een aanwijzing van een moderator om op zo'n oude post niet zomaar iets te posten. Afbeelding

Tja... slotje dan maar.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gesloten