kleurstoffen onderzoek

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

kleurstoffen onderzoek

hallo allemaal ik zit op de MLO en moet een presentatie gaan houden over kleurstoffen en daar zit ook een praktijk aan verbonden.mijn vraag was heeft iemand een leuke proef die ik kan uitvoeren of suggesties :) ,of iets over kleurstoffen maken enz.

Berichten: 232

Re: kleurstoffen onderzoek

Je kan bijvoorbeeld de kleurstoffen die bij de fotosynthese een belangrijke rol spelen uit een plant extraheren. 't Is maar een ideetje he :)

Berichten: 36

Re: kleurstoffen onderzoek

Ik zou je de kleurenthermometer aanraden, ware het niet dat daar een kwikverbinding inzit....

Dit is ook wel een leuke:

------------------------------------------------

8.2 Kolken: oscillatie met Belousov/Zhabotinsky reacties Kleuren, heen en weer

Een van de meest fascinerende verschijnselen in de chemie is de oscillerende reactie: de twee reacties die in één vat plaatsvinden, zoals bij de "gewone"klokreacties, zijn nu in snelheid aan elkaar gewaagd. Daarmee is nog niet verklaard waardoor dan "heen-en-weergedrag"zou ontstaan. Voor een verklaring zie bijvoorbeeld Nicolis/Prigogine: Exploring Complexity, ISBN 0716718596, pagina 18 - 23.

Nodig: Bekerglas 1 liter, magneetroerder met vlo, bril, handschoenen, malonzuur, KBrO3, MnSO4.H2O, geconcentreerd zwavelzuur.

Uitvoering: Giet in het bekerglas 750 ml gedestilleerd water en voeg langzaam en onder roeren 75 ml geconcentreerd zwavelzuur toe. Laat afkoelen. Los dan 9 g malonzuur op en voeg daarna 8 g KBrO3 toe.

Blijf roeren en voeg dan 1.8 g MnSO4.H2O toe.

De oplossing wordt nu oranje, en na ca 80 seconden weer kleurloos. Als je blijft roeren, oscilleert het systeem gedurende ca 20 minuten met een interval tussen 20 en 80 seconden van kleurloos naar oranje.

Reacties: Reductie van kaliumbromaat met malonzuur en mangaansulfaat (als katalysator) levert het oranje broom. Dit broom verdwijnt doordat het met malonzuur reageert tot mono- en dibroommalonzuur. De eerste reactie gaat intussen door. Het eind van het feest wordt veroorzaakt door het verdwijnen van de katalysator Mn2+: die vormt een complex met het gebromeerde malonzuur.

--------------------------------------------

Berichten: 1.153

Re: kleurstoffen onderzoek

Of je kan het analytisch zien. Je gaat naar de snoepwinkel en koopt daar van die lekker dropstaafjes met al die kleurtjes...en lost dit op en kijk welke stoffen het zijn...LC-MS is dan een goede methode.

Berichten: 6

Re: kleurstoffen onderzoek

hallo,bedankt voor de reakties maar heeft iemand een goeie link om kleurtsoffen bepalingen te doen met behulp van HPLC

Berichten: 1.153

Re: kleurstoffen onderzoek

ik heb hier ergens een voorschrift liggen. ik ga zoeken.

Berichten: 6

Re: kleurstoffen onderzoek

oke alvast bedankt jeroen,ik heb ook iets gevonden over DE EFFECT VAN PH OP ANTHOCYANEN in kleuroplossingen van bv. aardbeien maar er staat alleen theorie over maar geen praktijk voorschrift of hoe je te werk moet gaan

Berichten: 1.153

Re: kleurstoffen onderzoek

kan je dit niet hier plaatsen (via een linkje), misschien kunnen we je dan helpen met een praktijk gedeelte.

Berichten: 6

Re: kleurstoffen onderzoek

http://www.hort.purdue.edu/hort/courses/Ho...tho/an00001.htm

TLC en UV-VIS heb ik vaker meegewerkt maar ze hebben het hier over bloemen,kan je gewoon niet met bijv. spinazie ofzo doen of bijv.onderzoek van kleurstoffen uit m&m's of zo :)

Berichten: 1.153

Re: kleurstoffen onderzoek

dit heb ik gevonden: het is TLC en geen HPLC sorry....misschien kan je het nog omvormen, want TLC en HPLC zijn in principe het zelfde.

Bepaling van kleurstof in snoep mbv DLC

Een snoepje wordt in 1 ml water opgelost tot alle kleurstof is opgelost.

Er komt ook suiker van de buitenlaag in de oplossing.

Gebruik gewone silicaplaten op aluminiumdrager van Merck. Neem een DLC plaatje van 40 x 60 mm en trek op ca 8 mm van de onderzijde een zachte

Potloodlijn. Breng hierop de vlekken met een capillair en houd hierbij ruimte vrij van de kanten. Het sample drie keer aanstippen, tussentijds droogblazend met een fohn. Verdamp het water van de snoepextraktie na het opbrengen vooral grondig met een föhn

Laat het eluens lopen tot ca 75% van de plaat; markeer het einde. Bereken de Rf-waardes

Door standaarden mee te laten lopen krijg je een vergelijking van de Rf-waarden.

Het eluens moet je nog even optimaliseren. % ethanol en % ethylacetaat in water aanpassen tot je een mooie scheiding hebt.

succes.

Berichten: 1.153

Re: kleurstoffen onderzoek

jeremy schreef: http://www.hort.purdue.edu/hort/courses/Ho...tho/an00001.htm

TLC en UV-VIS heb ik vaker meegewerkt maar ze hebben het hier over bloemen,kan je gewoon niet met bijv. spinazie ofzo doen of bijv.onderzoek van kleurstoffen uit m&m's of zo :)
Door spinazie (of ander groene planten) in hexaan te later extraheren krijg je een oplossing met het chlorofyl. Dit kan je dan op de TLC plaat brengen en zo krijg je een mooie scheiding van de verschillende bladgroen pigmenten.

ook hier kan je het voorschrift uit vorige post gebruiken.

Berichten: 6

Re: kleurstoffen onderzoek

bedankt allemaal ik heb die proef een keer gedaan maar dat was 2 jaar geleden ofzo ff bijkomen Afbeelding

Berichten: 6

Re: kleurstoffen onderzoek

en als je de kleurstof uit een roos wilt hallen kan je ook hexaan gebruiken of ethanol en hoe zit het met b.v.wortel en sinaasappel is het de zelfede principe of kan je beter een SOXHLET-apparaat gebruiken

Berichten: 1.122

Re: kleurstoffen onderzoek

Ik kan mij herinneren dat ik ooit op school een soxlet extractie heb uitgevoerd om de roze kleur uit sinaasappelschillen te extraheren. ik denk dat je hiervoor idd het beste een soxlet extractie kan uitvoeren (als je die tot je beschikking hebt) aan gezien de kleur niet zo makkelijk uit de schillen zal komen als bij spinazie. maar je kan het natuurlijk eerst zonder soxlet proberen. Als dat lukt scheelt het je heel wat (wacht-)tijd! Afbeelding

Succes,

grtz Bas

Reageer