titratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 28

titratie

ey chemicussen, kheb een opgave maar weet niet of ik deze juist heb uitgewerkt, dit komt in een voordracht dus moet wel juist zijn , kan iemand met zekerheid zegge of dit klopt

in een kolf heb ik 32.4ml(=0.35 mol) n-butanol, 20ml(0.35mol)ijsazijn en 30ml (0.35mol) hexaan, er is katalysator toegevoeg en vanaf dan getitreertd

ik wou op voorhand weten hoeveel NaOH 0.2M maximaal nodig is en hoeveel ml nodig is bij volledige omzetting van azijnzuur, ik bekom volgende berekening

0.35 mol ijsazijn op totaal 82.4 ml oplossing

-> dit geeft op 1000 ml en molhoeveelheid van 4.2 mol dus eigenlijk 4.2 molair

maximaal nodig is dan => 1ml * 4.2M = V? * 0.2 M => V? = 21 ml maximaal nodig

bij volledige omzetting geeft dit dan 20 ml * 4.2M = V? * 0.2M => V?= 420 ml en ik denk dat dit laatste niet klopt

Berichten: 2.399

Re: titratie

Gregg01 schreef: 0.35 mol ijsazijn op totaal 82.4 ml oplossing

-> dit geeft op 1000 ml en molhoeveelheid van 4.2 mol dus eigenlijk 4.2 molair
Reken gewoon uit hoeveel mmol azijnzuur je hebt in je maatkolf. dus

20*0,35 = 7,00 mmol azijnzuur

Azijnzuur is een 1waardig zuur, dus je krijgt ook 7,00 mmol H+

Dan moet je dr uit komen

Berichten: 28

Re: titratie

klopt geen enkel van de 2 berekeningen dan. Nee, kzie helemaal ni hoe ik eruit moet komen.

Berichten: 142

Re: titratie

Je gaat dus butylacetaat maken?

Als alle azijnzuur wordt gebruikt zul je weinig natronloog nodig hebben.

Als de opbrengst 90 % is is 10 % azijnzuur over = 0.035 mol

als de opbrengst 99 % is is 1 % azijnzuur over = 0.0035 mol

Afhankelijk van de te verwachten opbrengst moet je er wel uitkomen dacht ik zo

Berichten: 28

Re: titratie

wil iemand me alsjeblieft de oplossing doorspelen, want ik zie het helemaal niet hoor en word en gek van , dit is het laatste wat in men voordracht moet en wil deze zo snel mogelijk afronden

ze weten ni wat ze studenten aan doen die lectoren Afbeelding

Berichten: 2.399

Re: titratie

Als alle azijnzuur niet reageert heb je die 7,00 mmol NaOH nodig. Als 100% reageert, dan heb je bijna niks nodig. Enig idee over rendement van je synthese?

Berichten: 28

Re: titratie

ja ksnap de redenering, een rendement van ongeveer 70%, dus eigenlijk kan ik da ni berekenen op voorhand zonder een rendement te weten

Berichten: 2.399

Re: titratie

nou dan heb je nog 30% azijnzuur over, dus 2,1 mmol. Nou reken uit hoeveel ml NaOH je daarvoor nodig hebt om te neutraliseren en klaar!

Het enige dat je op voorhand kan zeggen is dat het tussen de 7,00 en 0 mmol zal liggen. Dit bestrijkt het gebied van de azijnzuur. Wanneer er azijnzuur reageerd zal er minder H+ aanwezig zijn, dus hoef je minder OH- te titreren. Maar dat kan je zelf ook wel beredeneren neem ik aan als je dit soort proeven gaat uitvoeren

Berichten: 28

Re: titratie

ok, bedankt hoor, want zag het eve ni zitte

Reageer