Chloridebepaling op zeezand NBN 11-202

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Chloridebepaling op zeezand NBN 11-202

Hallo,

Kan iemand mij een beschrijving geven van de proef voor het bepalen van Chloor- ionen op zeezand? (Liefst volgens de norm NBN 11-202).

Welke reagentia heb ik nodig en korte beschrijving van de proefmethode.

Hartelijk dank,

Erik

Berichten: 485

Re: Chloridebepaling op zeezand NBN 11-202

Poe nou volgens die norm geen idee....

Maar en zijn wel elektrodes die specifiek zijn voor Cl-. De AgCl elektrode dacht ik *graaft in geheugen*.

Berichten: 151

Re: Chloridebepaling op zeezand NBN 11-202

Titratie met zilvernitraat oplossing.

Heb geen idee wat die norm betekent, dus kan het fout hebben...

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Chloridebepaling op zeezand NBN 11-202

Misschien dat het nog wat helpt: de norm die je noemt is volgens dit PDF-document vervangen voor norm EN 1744-1.

Daarmee zoekend kom ik uit bij dit PDF'je waarin staat:
BS EN 1744-1 Tests for chemical properties of aggregates - Part 1: Chemical analysis.

Water soluble chloride: three methods are given for the determination of water soluble chloride. The reference method is the classic titration with silver nitrate solution (Volhard method).
Dus ben je eigenlijk op zoek naar de methode van Volhard, dus titratie met zilvernitraat. Als ik me het goed herinner hoort daar nog een indicator bij, maar kan me even niet herinneren welke; ik dacht ijzerthiocyanaat?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 151

Re: Chloridebepaling op zeezand NBN 11-202

Kaliumdichromaat of kalium persulfaat dacht ik, volgens mij kaliumdichromaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Chloridebepaling op zeezand NBN 11-202

Wel zeker een late reactie:

Chloride volgens Volhardt heb ik in de grijze oudheid ook vaak gedaan.

Er werd druppelsgewijs een overmaat zilvernitraat aan de met verdund salpeterzuur aangezuurde oplossing toegevoegd en na coagulatie van het gevormde zilverchloride (met nitrobenzeen) werd de overmaat teruggetitreerd, met gestelde kaliumthiocyanaat met als indicator een aangezuurde oplossing van ferri-ammoniumaluin.

Een oude rot in het vak... :D

Reageer