Bereiding van alkenen

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 15

Bereiding van alkenen

1) De pieken zijn gelegen bij 3000 en bij 800 cm-1

3000: dit wil zegge dat er methylgroepen aanwezig zijn in de molecule

800: dit wil zegge dat er buteen in zit

Deze verhouding dient uiteraard constant te zijn bij 2 ME-2buteen

2) Kan het zijn dat we een overmaat zwavelzuur gebruikten omdat het zwavelzuur voor een deel wegreageert?

Kloppen deze verklaringen?

Greetz Jason..

Berichten: 2.399

Re: Bereiding van alkenen

Wat kunnen sommige mensen toch een vage vragen stellen

Berichten: 15

Re: Bereiding van alkenen

Mijn oorspronkelijke vrage waren in feite:

1) Waarom vertoont het gaschromatogram (bij deze reactie) 2 pieken in een cte verhouding?

2) Waarom gebruiken we een overmaat zwavelzuur i.p.v. een katalytische hoeveelheid?

3) Bij behandeling vormt tert-butylalcohol met 60-65% zwavelzuuroplossing onder milde voorwaarden hoofdzakelijk 2,4,4-trimethyl-1-penteen (80%) en 2,4,4-trimethyl-2-penteen (20%) Wat is het volledige reactiemechanisme van deze reacti

maar ik heb zelf al n btje geprobeerd een antwoord te vinden:

1) De pieken zijn gelegen bij 3000 en bij 800 cm-1

3000: dit wil zegge dat er methylgroepen aanwezig zijn in de molecule

800: dit wil zegge dat er buteen in zit

Deze verhouding dient uiteraard constant te zijn bij 2 ME-2buteen

2) Kan het zijn dat we een overmaat zwavelzuur gebruikten omdat het zwavelzuur voor een deel wegreageert?

Klopt dat?

Berichten: 5

Re: Bereiding van alkenen

Volgens mij heb je het bij die pieken die jij vernoemt over IR-spectrometrie en niet over GC. Of ben ik fout?

Berichten: 2.399

Re: Bereiding van alkenen

Je praat over het spectrum alsof het idd IR spectra zijn, en dus geem GC chromatogram. Wanneer je in een GC chromatogram 2 pieken vindt heb je te maken met 2 verschillende stoffen.

Verder kun je door de reactie vergelijkingen kijken wat de functie van het zwavelzuur is. Op het moment dat je praat over een overmaat, doet het mee in de reactie.

Berichten: 5

Re: Bereiding van alkenen

2-methyl-2-buteen + Zwavelzuur -> 2-methyl-2-buteen

Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is zolang er geen overmaat zuur aanwezig is kan de reactie niet doorgaan of hoe bedoel je? Waarom geen katalytische hoeveelheid? Of maakt het eigenlijk niet uit?

Grtz

Berichten: 2.399

Re: Bereiding van alkenen

Marliese schreef: 2-methyl-2-buteen + Zwavelzuur -> 2-methyl-2-buteen

Wat jij dus eigenlijk wilt zeggen is zolang er geen overmaat zuur aanwezig is kan de reactie niet doorgaan of hoe bedoel je? Waarom geen katalytische hoeveelheid? Of maakt het eigenlijk niet uit?

Grtz
In dit geval hoeft zwavelzuur helemaal niet toegevoegd te worden want er gebeurd niks :)

Berichten: 2.399

Re: Bereiding van alkenen

Ik neem aan dat je dit bedoeld 2-methyl-2-butanol + zwavelzuur --> 2-methyl-2-buteen. De reactie waar jullie naar opzoek zijn is een dehydration dus de eliminatie van water. Wordt het zwavelzuur hier gebruikt of verbruikt??? Dit is de vraag die je zelf maar moet invullen.

Berichten: 15

Re: Bereiding van alkenen

:) Mmm blijkbaar ben ik weer verstrooid geweest: de vraag is idd waarom er 2 pieken bij de gaschromatogram zijn (heeft dus niets met het IR te maken)

Dit komt dus omdat er 2 producten aanwezig zijn het ene is 2-methyl-2-butanol zeker? En het andere? Is dit dan nog 2-methyl-2-buteen dat niet is weggereageerd ofzo? Ik zou het ni direct weten...

Hebbe jullie mss n antwoord?

Greetz Jason..

Berichten: 2.399

Re: Bereiding van alkenen

Jep dat is volgens mij inderdaad het antwoord. Wanneer je detector een gelijke gevoeligheid voor beide componenten bezit, kun je de piek opppervlakten meteen op elkaar delen en zo het rendement berekenen.

Berichten: 15

Re: Bereiding van alkenen

Ok, dat is dan al duidelijk, bedankt!

En ook op de 2de vraag lijkt stilaan n antwoord in zicht:

zwavelzuur neemt volgens mij idd deel aan de reactie, het zorgt ervoor

dat de OH-functie van het alcohol geprotoneerd wordt zodat water kan afsplitsen

HSO4- wordt gevormd en dit nucleofiel zorgt ervoor dat het alkeen d.m.v. 1ste orde (2 stappen) of 2de orde (1 stap) eliminatie verkregen wordt

Indien zwavelzuur een katalysator in deze reactie zou zijn dan zouden we slechts n kleine hoeveelheid ervan nodig hebben (enkel om de reactie te versnellen) maar dat is hier dus niet het geval..

Kan iemand verifiëren of ik het bij het rechte eind heb?

Greetz Jason

Berichten: 9

Re: Bereiding van alkenen

haha die marliese, beter opletten in de les he... die twee constante pieken, da was me nen oude gaschromatogram

en da was omda de oude GC ook de kanonieken weer

en nu da ik da voor u heb gezegd, zegt dan is vorwa da iedereen altijd in da ander labo ga zitte... want inge zei zoiets...

Berichten: 15

Re: Bereiding van alkenen

Dus... voor alle duidelijkheid: we verkrijgen 2 pieken omdat een oude gc gebruikt wordt en deze 2 pieken zijn te wijten aan de verschillende kanonieken die bij de reactie gevormd worden ,... juist?

Berichten: 9

Re: Bereiding van alkenen

ahja zo heb ik dat van mijn mentor begrepen eh.. kanonieken bevatten dezelfde elementen en dus eenzelfde piek in het IR spectra

en marliese u vraag 2 van die overmaat zwavelzur ipv een katalytische hoeveelheid...

da is omda anders de reactie in de andere richting verloopt, dan verplaatst het evenwicht zich.... Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Bereiding van alkenen

Het zal wel een typisch Vlaamse benaming zijn... maarreh, wat bedoelen jullie met een "kanoniek"?

Daarnaast worden de termen IR en GC nogal door elkaar gebruikt! Even op een rijtje:

GC is een scheidingsmethode. Als je een in gaschromatogram twee pieken ziet, kan je ervan uitgaan dat je stof niet zuiver is: er zitten immers verschillende componenten in.

IR is een detectiemethode. Een piek in een IR-spectrum is een bewijs dat je kijkt naar een analiet dat meerdere vibraties heeft (dus meerdere bindingen). Als je in IR twee pieken ziet betekent dat dus niet dat je stof niet zuiver is.

Dus als je zegt
ahja zo heb ik dat van mijn mentor begrepen eh.. kanonieken bevatten dezelfde elementen en dus eenzelfde piek in het IR spectra
dan doel je dus op een exact dezelfde vibratie.

Het is een beetje verwarrend als je niet de juiste termen gebruikt...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer