koper groene oxidatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

koper groene oxidatie

hoi, wil graag weten welke koper samenstelling groen uitslaat....(dit ivm met restauratie kopere daken)

Berichten: 254

Re: koper groene oxidatie

Volgensmij is dit gewoon de oxidatie... (de reactie met zuurstof)

dus: Cu + O2 --> CuO2

dat lijkt me tenminste...

Berichten: 151

Re: koper groene oxidatie

Het groene op koper is koper carbonaat of koper hydroxide dacht ik...

Cu(II)O is zwart.

Berichten: 254

Re: koper groene oxidatie

Haha na ff op internet gezocht te hebben ben ik bij deze site terecht gekomen

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: koper groene oxidatie

Koperhydroxide (Cu(OH)2) is blauw, koperoxide (Cu2O) is inderdaad zwart en kopercarbonaat (CuCO3.Cu(OH)2) is dus groen.

Nu alleen nog weten hoe je van 'nieuw' goudkleurig koper, groen koper maakt zeker ? :)

Berichten: 1.153

Re: koper groene oxidatie

poetsen? net als zilver?

Berichten: 14

Re: koper groene oxidatie

Met gras zeker? Ik denk niet dat het van poetsen echt groen wordt.. :)

Berichten: 4

Re: koper groene oxidatie

Je kan dit proberen door het koper met zuur in contact te laten komen. de mooiste wijze zal dan zijn om het koper in zuurdamp te hangen omdat dit het meest egale resultaat oplevert. ;)

Anders onderdompelen en daarna droog leggen (dit neemt wel even wat tijd.

s39 werkt trouwens ook maar vorm een dikke laag die minder mooi is Afbeelding

sucses prasant

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: koper groene oxidatie

Is het niet een goed idee om het koper onder te dompelen in 'spa rood'. Je zou zeggen dat dit de ingredienten bevat om de groene aanslag te krijgen (water en koolzuur). Misschien alleen nog wat zuurstof (lucht) doorborrelen.

Berichten: 251

Re: koper groene oxidatie

nu we het hier toch over hebben : ik heb een verzadigde oplossing van koper(II)chloride, en die is groen, ik giet een paar cm³ in een proefbuis en verdun met water, en de oplossing slaat van groen naar blauw (dit werkt met zowel aq.dest. als met leidingwater)

rara, hoe verklaar je dit ???

ps : darklord, jij hebt het gezien, dus.................................

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: koper groene oxidatie

nu we het hier toch over hebben : ik heb een verzadigde oplossing van koper(II)chloride, en die is groen, ik giet een paar cm³ in een proefbuis en verdun met water, en de oplossing slaat van groen naar blauw (dit werkt met zowel aq.dest. als met leidingwater)

rara, hoe verklaar je dit ???
In de verzadigde koper(II)chloride oplossing zwemmen [Cu2Cl6]2- ionen rond (de chlorocomplexen van koper(II)). De kleur hiervan weet ik eerlijk gezegd niet precies, maar dit zal groen of geel zijn (afgaande op je waarneming)

Wanneer je verdund met water wordt (er meer van het) het blauwe aquacomplex van koper(II) gevormd: [Cu(OH2)6]2+. Eigenlijk is het dus een kwestie van liganduitwisseling.

Afbeelding

Waarschijnlijk is het effect met ammonia nog spectaculairder, je hebt waarschijnlijk ook veel minder nodig (ammonia bindt beter dan water met koper(II)) om het effect teweeg te brengen. Het [Cu(NH3)4(OH2)2]2+ heeft een veel diepere (en naar mijn mening mooiere) blauwe kleur dan het aquacomplex.

[edit] foutje aangepast

Reageer