acroleine , methylmercaptaan produktie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

acroleine , methylmercaptaan produktie

hoi,

ik wil mij wat verdiepen in de industriele vervaardinging van de 2 volgende stoffen , acroleine en methylmercaptaan , kan iemand mij hierbij helpen?

het is voor een voorbereiding op een sollicitatie in een chemische site.

thx

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: acroleine , methylmercaptaan produktie

Met googelen op "acrolein industrial preparation" vondt ik dit.

Voor methyl mercaptaan (methaanthiol) vond ik niet direct iets op deze manier. Als het niet uit een natuurlijke bron kan worden verkregen, dan zou het gemaakt kunnen worden door een methyl halide (broommethaan) met thiourea te laten reageren, waarna het gevormde methylisothioureum zout kan worden gehydrolyseerd tot methyl mercaptaan en ureum.

Berichten: 4

Re: acroleine , methylmercaptaan produktie

het is wel degelijk via chemische reactie dat methyl mercaptaan geproduceerd wordt , weet alleen niet juist hoe ?

Berichten: 243

Re: acroleine , methylmercaptaan produktie

Mmm, ik denk dat de methode die DrQuico hierboven beschrijft niet echt geschikt is voor de industrie (omslachtig, niet atoom-efficient, en er wordt 1 equivalent bijproduct, lees afval, gegenereerd). Waarschijnlijk is de industriele productie veel simpeler, denk aan een reactie van methaan met H2S onder invloed van een of andere metaal-gebaseerde kat die gerecycled kan worden... Veel kan ik er echter ook niet over vinden.

Berichten: 311

Re: acroleine , methylmercaptaan produktie

Hier heb je wel iets aan. Ik heb ook informatie over acroleine uit deze encyclopedie. Ik heb al geprobeerd dit te bewaren op mijn computer, maar dan krijg ik alleen een abstract, wat geen nut heeft qua reacties, dus heeft e-mailen ook geen zin. Ook moet je een password hebben en dat wet ik niet; dat heeft de UT waardoor wij automatisch inloggen.

Thiols

John S. Roberts, Phillips Petroleum Company CH&A Corporation

Kirk-Othmer Encyclopedia of Chemical Technology

Copyright © 1997 by John Wiley & Sons, Inc. All rights reserved.

DOI: 10.1002/0471238961.2008091518150205.a01

Article Online Posting Date: December 4, 2000

4.3. Alcohol Substitution

In the early period of normal thiol production, the normal alcohols were utilized as feedstocks. The use of a strong acid catalyst results in the formation of a significant amount of secondary thiol, along with other isomers resulting from skeletal isomerization of the starting material. This process has largely been replaced by uv-initiation because of the higher relative cost of alcohol vs alkene feedstock.

Methanethiol (eq. 6) and cyclohexanethiol (eq. 7) are the only commercially important thiols prepared using alcohol substitution. In most cases, when the alcohol is utilized, less control over the substitution patterns is obtained. Only one isomer is obtainable in the case of methanol and cyclohexanol.

CH3OH + H2S --> CH3SH + H2O (6)

C6H11OH + H2S --> C6H11SH + H2O (7)

The main by-product of this type of reaction is the sulfide. For the synthesis of methanethiol (eq. 6), the main by-product is 2-thiapropane, CH3SCH3. This material has a variety of uses and is further processed.

Berichten: 4

Re: acroleine , methylmercaptaan produktie

dank voor de toelichting tot dusver,

wat heb ik tot hiertoe , acroleine wordt dus gevormd door propeen met zuurstof te laten reageren , dit zou gebeuren met een katalystische oxidatie : kan iemand hier wat uitleg over geven?

en voor methylmercaptaan , waterstof + zwavel geeft die waterstofsulfide ( weten jullie hoe dit in de praktijk gebeurdt? )

en waterstofsulfide met methanol , geeft methylmercaptaan en water , klopt dit ?

en zo ja enig idee hoe dit proces verloopt ?

thx

Berichten: 311

Re: acroleine , methylmercaptaan produktie

Methanethiol (eq. 6) and cyclohexanethiol (eq. 7) are the only commercially important thiols prepared using alcohol substitution.


Alcohol substitutie, dan weet je het proces toch? Kris, heb je bovenstaande reactie van mij wel gelezen?

Berichten: 4

Re: acroleine , methylmercaptaan produktie

ok bedankt , voor de reacties , bey

Reageer