Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

geachte chemieforumleden,

ik had een vraag. We moeten uit een r.v. afleiden hoe we een 3% massapercentage waterstofperoxideoplossing moeten maken. Er is niet gegeven hoeveel kaliumpermanganaatoplossing nodig is en er is niets gezegt over de waterstofperoxide.

Gegeven gegevens: Molariteit kaliumpermanganaat: 0.02 N / M

R.v.

2 MnO + 16 H+ + 5 H2O2 → 2 Mn2+ + 6 OH- + O2 + 10 H2O

alvast bedankt voor jullie hulp

Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

Met deze reactie kun je toch geen waterstofperoxide maken? Het wordt erin gebruikt. En kaliumpermanganaat komt er helemaal niet in voor. Kun je je vraag opnieuw proberen te formuleren? Wat moet je precies doen? Wat is er niet gegeven?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

volgens mij kun je met deze methode het gehalte aan waterstofperoxide bepalen. Gewoon een titratie. Waterstof peroxide kun je volgens mij heel lastig zelf maken.

MvG Ron

Gebruikersavatar
Berichten: 184

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

3% is verkrijgbaar bij de apotheek...

Berichten: 254

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

En ook gewoon verkrijgbaar in pilletjes, (kweet niet precies waar) die doe je in water, ff schudden en klaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

En ook gewoon verkrijgbaar in pilletjes, (kweet niet precies waar) die doe je in water, ff schudden en klaar.
Huh? Die pilletjes haal je zeker bij dezelfde winkel waar je het demipoeder kunt halen? En waar je het aardbeienladdertje kunt lenen?

Waterstofperoxide is m.i. een vloeistof, maar meer dan een 30% oplossing heb ik nog nooit gehoord.

Berichten: 337

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

Die pilletjes haal je zeker bij dezelfde winkel waar je het demipoeder kunt halen?


Nee, in dit pilletje zit dan natuurliijk 'aktieve zuurstof' zoals in die wasmachine reclames... LOL.. Maar zou de stof dan toch niet kunnen reageren met water tot waterstofperoxide?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

natrium peroxide (Na2O) misschien? Of zou dit toch iets te ruig met water reageren?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

natrium peroxide (Na2O) misschien? Of zou dit toch iets te ruig met water reageren?
Je bedoelt natuurlijk Na2O2. Dat kan best werken. Als ik op google zoek vind ik dit waaruit blijkt dat je inderdaad waterstofperoxide kunt maken hiermee, en daarnaast natriumhydroxide.

Alleen, hoe ziet die reactie er dan uit?

Na2O2 + 2H2O ---> 2Na+ + 2 OH- + H2O2

Laten we aannemen dat dat ideaal verloopt. Om 3 massa% waterstofperoxide te maken heb je dan bijna 7 massa% natriumperoxide nodig, en dan hou je tevens een 7% NaOH oplossing over. Yuck. Dat is iets meer dan eenvoudig een tabletje oplossen.

Berichten: 1.153

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

wauw wonderpillen bestaan dus toch!

als iemand weet waar je ze kan krijgen...ik wil ze wel eens uitproberen en dan analyseren....lijkt me leuk... :)

Berichten: 151

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

Er zit waarschijnlijk natriumpercarbonaat in. zit ook in (sommige?)bruis tabletten voor schoonmaken ed.

H2O2 is meestal verkrijgbaar tot 30%.

Hoog geconcentreerde H2O2 is erg gevaarlijk...

Beryllium: Zullen we nou eens afspreken dat je sub- en superscript gebruikt...? Zie de helpfunctie!

Berichten: 254

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

dark lord schreef: En ook gewoon verkrijgbaar in pilletjes, (kweet niet precies waar) die doe je in water, ff schudden en klaar.
Huh? Die pilletjes haal je zeker bij dezelfde winkel waar je het demipoeder kunt halen? En waar je het aardbeienladdertje kunt lenen?

Waterstofperoxide is m.i. een vloeistof, maar meer dan een 30% oplossing heb ik nog nooit gehoord.
Hmm ik begrijp niet wat je bedoeld, maar de pilletjes bestaan wel degelijk... Mijn moeder is pedicure, en die heeft pilletjes die je in water moet doen, en dan ontstaat er H2O2...

Berichten: 243

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

Volgens mij is de snelste (en minst obscure; geen pedicure nodig :D ) methode gewoon een fles uit de kast pakken en die verdunnen...

Berichten: 251

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

even een tip die ik ooit van een amenuensis gekregen heb : als je H2O2 in een glazen (stop)fles wil bewaren, kan je best binnenin een coating aanbrengen met een laagje gesmolten paraffine. De ontbinding kan je hiermee sterk vertragen

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Hoe maak ik 3 % waterstofperoxide

even een tip die ik ooit van een amenuensis gekregen heb : als je H2O2 in een glazen (stop)fles wil bewaren, kan je best binnenin een coating aanbrengen met een laagje gesmolten paraffine. De ontbinding kan je hiermee sterk vertragen


Bij mij op het werk(UMCG) bewaren ze de 30% H2O2 in een polyethyleen flesje in de koelkast met daarom heen zilverfolie. Misschien is die ook een methode?

Reageer