Spectroscopische begrippen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 857

Spectroscopische begrippen

Hallo,

ik zit in mijn eerste studiejaar voor de opleiding chemie en ik moet aankomende donderdag werken met een spectrofotometer. In mijn proefbeschrijving kom ik enkele termen tegen die ik niet kan definiëren. Dus kan iemand mij helpen met het definiëren van de begrippen:

- Spectrale bandbreedte

- Extinctie (de formule die ken ik al)

- Tralie

- Monochromator

Ik hoop dat iemand zo vriendelijk wil zijn om mij te helpen.

Alvast bedankt,

Jeffrey

Berichten: 2.399

Re: Spectroscopische begrippen

Als je dit niet weet is chemlevel 5 wel wat enthousiast.

- spectrale bandbreedte

Dit is het golflengte gebied wat wordt bestreken door je licht. De mate waarin je licht monochromatisch is.

- Extincie is een wiskundig begrip. Dit bereken je door de logaritme te nemen van de transmissie.

- Tralie is een monochromator net als een rooster, prisma

- Monochromator is een apparaatje (wat dus kan bestaan uit een tralie enz) om licht te filteren. Er wordt licht van een bepaalde golflengte door gelaten en de rest gaat verloren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Spectroscopische begrippen

Verder: Extinctie betekent letterlijk "uitdoving"

En: Tralie (natuurkunde) op Wikipedia

Een monochromator kan uit één of meerdere tralies bestaan, en daarnaast (heel belangrijk) ook uit een paar spleten die slechts een klein golflengtegebied doorlaten. Hoe meer tralies in een monochromator, hoe kleiner het doorgelaten gebied kan zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Spectroscopische begrippen

Daar komt dan bij dat je de tralie(s) in een monochromator vaak kan draaien om een specifiek bereik van golflengten te selecteren. Soms kan je ook de spleetbreedte regelen, soms is die vast.

Dat is heel handig om bijvoorbeeld het licht van een laser dat vlak naast het "gewilde" deel ligt weg te filteren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: Spectroscopische begrippen

Beryllium schreef: Daar komt dan bij dat je de tralie(s) in een monochromator vaak kan draaien om een specifiek bereik van golflengten te selecteren. Soms kan je ook de spleetbreedte regelen, soms is die vast.

Dat is heel handig om bijvoorbeeld het licht van een laser dat vlak naast het "gewilde" deel ligt weg te filteren.
Kan aan mij liggen hoor, maar een laser heeft toch al monochromatisch licht? De polarisatie is volgens mij ook gelijk, net als de fase. Hier haalt de laser zijn kracht juist vandaan dacht ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Spectroscopische begrippen

Ja dat is zo, dat is ook precies de kracht van een laser. Maar als je laser bijv. 632 nm is en je bent geïnteresseerd in alles boven de 635 nm, kan je sommige monochromatoren zo instellen dat hij alles vanaf bijvoorbeeld 634 nm doorlaat. Soms is namelijk het gebied het dichtst bij de laserband erg interessant.

En als je dan weer een laser met een andere golflengte gebruikt kan je de monochromator weer verstellen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: Spectroscopische begrippen

Tnx weer wat geleerd.

Berichten: 857

Re: Spectroscopische begrippen

ik ben nu de proef die ik moest doen aan het uitwerken en er wordt mij gevraagd de spectrale bandbreedte te berekenen met de volgende gegevens:

Transmissie 100% bij Golflengte= 541 nm

Transmissie tot 50% gedaald bij golflengte= 530 nm

Hoe bereken ik nu de spectrale bandbreedte?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Spectroscopische begrippen

Als je het hebt over transmissie neem ik aan dat je een absorptie-experiment hebt gedaan? Ik weet niet of spectrale bandbreedte dan echt een nuttige eigenschap kan zijn omdat in absorptie-experimenten, die vaak in de vloeibare fase worden gedaan, erge verbreding geven.

Maar ervan uitgaande dat dit niet van toepassing is:

Spectrale bandbreedte is normaal de breedte van de piek op halve hoogte (FWHM, full width half maximum). Als de piek die je beschrijft netjes symmetrisch is, dus de breedte richting hogere golflengten hetzelfde is als richting lagere golflengten, is het eenvoudig.

Je FWHM is dan 2*(541-530) = 22 nm, want 541-530 is dus halve FWHM.

Voor absorptie is dit behoorlijk smal trouwens...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer